Články


Prezentace e-learningu


Několik bodů z mé prezentace o využití e-learningu na ZŠ a SŠ.

Každý z nich by zasluhoval podrobnější rozbor a diskusi, uvádím zde pouze ty zásadní. Uvedené zkušenosti a názory vycházejí z užívání LMS Moodle. Nejdříve e-learning v jedné z mnoha definic, a dále v subjektivním vnímání na základě vlastních zkušeností. Součástí přednášky byly i ukázky konkrétních kurzů, které vznikají na základních a středních školách v našem kraji.

Nástroj vzdělávání
- e-learning je využití internetových interaktivních multimediálních technologií pro tvorbu a distribuci výukových kurzů (programů) spolu s řízením výuky
- e-learning má řadu forem – od CD ROM (např. jednosměrný výklad) až po virtuální kurzy (dvousměrná komunikace učitel - žák, skupinové aktivity)

Praktický pohled
- LMS systém je prostředí pro službu, která může stát na minimálním množství SW, je dána schopností školy využít technické možnosti počítačových sítí (zejména Internetu)
- jedna věc je nabídka, druhá poptávka daná schopnostmi a dostupností veřejnosti (potřeba alternativ)
- hlavní problém – hledání efektivity e-learningu (systémový problém obecně)

Patří e-learning na ZŠ a SŠ?
- alternativa k tradičnějším formám vzdělávání
- komplexní pohled na vzdělávací oblasti
- konstruktivní přístup (interaktivita prostředí)
- výrazný sociální aspekt, zejména v oblasti komunikace
- srovnávací efekt - běh na dlouhou trať

Než se řekne ANO aneb Umíte si odpovědět na následující otázky?
1. Jaký použijete systém? (Chcete být ve svém nebo hostovat?)
2. Kdo se o něj bude starat? (Jste schopni zajistit fungování systému?)
3. Kdo bude tvořit materiály, kurzy, testy, apod? (Jsou učitelé dostatečně motivováni?)
4. Kdo dá využívání online prostředí systémovou tvář? (Je vedení školy schopno převzít za tento způsob vzdělávání odpovědnost?)
5. Kdo bude využívání hodnotit? (Jste schopni přijímat zpětnou vazbu, i negativní?)

Nepokouším se o žádný závěr. Na zakončování úvah o e-learningu, zejména v českém školství, je podle mne poněkud brzy. Výše uvedené otázky beru jako základní platformu, od které je možné se odpíchnout. Nebo tuto alternativu zcela odmítnout, k této možnosti mne dovedla otázka jedné ředitelky, kde na to mají školy vzít? (BTW: to naštěstí neřeším).

19-11-2007