Články


Postřehy online (2)


Že by se začalo konečně blýskat na lepší uživatelské časy?

Když jsem si dělal v minulém článku o Katedře.cz legraci z toho, jak podivně je vytvořeno uživatelské rozhraní, netušil jsem, jak rychle jeho autoři procitnou. Je smutné, že tomu asi nejvíce pomohl odpor ve školách, který byl zcela oprávněný. Kritizované nedostatky byly totiž zřejmé i svátečním uživatelům.

Prakticky během několika týdnů byla doplněna úvodní stránka o vstupní formulář, což šetří jedno kliknutí. To samé platí i pro Žákovskou.
Dalším dobrým počinem je možnost nastavení v hodnocení, kde se již každý výběr neukládá, ale vše se provede až po celkovém nadefinování. Mylné překliknutí je možné ihned upravit, není třeba bezmocně čekat, až se chyba uloží, a poté ji znovu měnit. Tuto skutečnost považuji za nejradikálnější změnu k lepšímu. Vkládání známek lze provádět pouze pomocí klávesnice, i to vede k urychlení práce.
Celkově se rychlost trochu zvýšila, jednak úpravou na straně serveru, a dále jednodušším rozhraním. Předpokládám, že počet uživatelů neustále přibývá. Zbývá doufat, že poskytovatelé nebudou opět překvapeni nečekaným zpomalením. Novým bezpečnostním opatřením je povinnost měnit heslo, které musí obsahovat kombinace čísel i písmen. Celkem zřejmá služba, která možná někomu zkomplikuje život. Já bych také heslo neměnil každé dva měsíce, nicméně použití různých typů znaků při minimálním možném počtu je logické.

Design se také trochu změnil, má už alespoň lehký nádech zjednodušení. Osobně bych z té stránky odstranil všechno, co s Katedrou nesouvisí přímo, na to ať si používají firemní web. Je to samozřejmě subjektivní názor, jiný uživatel to může vnímat opačně. Možná se dočkáme i možnosti vlastního rozhodnutí, co na stránce mít či nemít, k čemuž vedou platformy Webu 2.0.

Velmi mi chybí diskusní fórum, které by řešilo řadu problémů. Je zřejmé, že by muselo být moderováno provozovatelem, ale za ty peníze by to určitě stálo. Nejde o kritiku, tu ať klidně mažou, ale o přirozené a neustále aktualizované FAQ formou odpovědí, které by jistě řada uživatelů přivítala. Kdo někdy řešil cokoli například v oblasti Open Source, určitě ví, co mám na mysli.

To, co se paradoxně upravuje za ostrého provozu, mělo být vychytáno již dávno. Pořád nechápu, proč se změny nepožadovaly již během pilotáží? Buď byla na straně tehdejších uživatelů spokojenost, nebo jejich připomínky nebyly brány vážně. To už je ale asi jedno, teď je otázkou, jak dalece splní administrativní systém svůj účel. Zájem na straně studentů totiž prozatím výrazně převládá nad zájmem rodičů. Je ale pravda, že na nějaké analýzy je ještě brzy.

03-12-2007