Články


ICT koordinátor + ICT metodik


Autor: Roman Úlovec a kolektiv
Vydal: SRPGCH Cheb, 2007

ICT koordinátor + ... Na podzim 2007 vyšla kniha ICT koordinátor + ICT metodik obsahující souhrn článků v podobě studijních materiálů pro vzdělávání Koordinátorů ICT služeb, které probíhá na Gymnáziu v Chebu. Protože vlastní studium zahrnuje širokou oblast s cílem dostatečně připravit absolventy na jejich funkci ve škole, i kniha svým rozsahem nabízí vstup do problematiky v mnoha směrech. Autoři jsou lektory jednotlivých oblastí (Roman Úlovec, Ludvík Eger, Petr Chlebek, Mikuláš Gangur, Petr Brož a Stanislav Pimek), hlavním koordinátorem a nositelem vize celé publikace je Roman Úlovec. Všichni jsou svojí profesí učiteli na středních nebo vysokých školách, s praxí v oblasti ICT.

Jednotlivé kapitoly jsou rozděleny podle studijních kategorií:
1. Role ICT v edukačním procesu
Tato část řeší ICT ve výuce, využití počítačových sítí, e-learning a jeho úlohu při nasazení do života základních a středních škol, hygienu, ergonomii a bezpečnost práce s ICT.
2. Konkrétní aplikace ICT ve vzdělávacím procesu
Kapitola seznamuje s konkrétním e-learningovým prostředím, využitím IT pro volný čas, možnostmi ve speciální pedagogice, a především vede k využívání školních žákovských projektů. Ukazuje se totiž, že na mnoha školách podobné projekty vznikají či existují již delší dobu, ale jejich funkčnost je omezena pouze na prostředí těchto škol. Cílem je ukázat, že spolupráce může jít také nad rámec jedné školy.
3. Tvorba strategických dokumentů školy a její prezentace
Úvodní částí jsou pravidla pro psaní písemností, což dostatečně prověřuje závěrečná práce studujících. Další oblastí je plánování ICT ve škole, které se sice v současné době potýká s velmi nízkou motivací, nicméně se jedná o základní manažérské dovednosti aplikované na konkrétní oblast. Informační systémy, které procházejí širokou diskusí, mají jeden společný základ, a to administrativní zázemí chodu školy. Na ni navazuje prezentace formou webového prostředí školy, které vychází z principu používání publikačních systémů a dynamičnosti webů v obecném pojetí. Poslední částí této kapitoly jsou projekty, což je, zejména v době výzev ESF, velmi aktuální téma.
4. Moderní trendy a speciální užití ICT ve škole
Je zde opět e-learning, tentokrát v teoretičtější podobě, práce v týmu a vývoj vzdělávacích modulů pro Internet. Celá kniha je ukončena příklady na využití informačních technologií pro vzdělávání.

Publikaci je třeba chápat jako materiál, který se může hodit i při řešení konkrétních situací přímo v praxi. Nic nekritizuje, nepropaguje, pouze ukazuje, jakými směry je možné se v oblasti ICT ve školách vydat. Problematika ICT, stejně jako celé školství, je především o financích, o tom kniha ale také není. Nicméně ukazuje několik možností, jak se ke zdrojům peněz dostat. I to je důvod, proč by neměla chybět v žádné školní knihovně.

14-01-2008