Nejhezčí školní noviny
Netradiční soutěž je zajímavou podporou pro amatérské publikování na Internetu.
Když na podzim vyhlásily Literární noviny společně s Telefónicou O2 soutěž o nejhezčí školní stránky, přihlásily se do ní tři naše školní weby. Impulsem byla vzájemná, lehce sportovně vyhrocená mediální řevnivost mezi jejich provozovateli (třídami). Vlastní soutěž přišla jako na zavolanou, neboť jde o objektivní posouzení obsahové kvality. Tu provádí redaktoři LN. Soutěž měla ale i jiný způsob hodnocení, a to hlasování veřejnosti s týdenním vyhodnocením a novým začátkem vždy v pondělí (konec byl 30.12.). Počet třídních webů narůstal a hlasování se posléze svrhlo ve shánění spřízněných duší s vlastní IP adresou. Je to škoda, protože motivační stránka soutěže se tím postupně vytrácela. Skutečnost, kdy některé škole naběhne více než 1600 hlasů během dvou dnů, ostatní spíše odrazuje. Obzvlášť, když ve všech předchozích kolech byl nárůst několik desítek hlasů denně.
Zajímavým porovnáním je ukázka různých přístupů k tvorbě třídních nebo školních stránek napříč republikou, možnost podívat se, jak to dělají jinde, je vždy přínosem. Já bych osobně uznal pouze weby tříd a tím eliminoval roli učitelů, ale to je věc vyhlašovatele.
Tři weby naší školy, které jsou opravdu třídní (to považuji za největší přínos), patří v obsahové stránce určitě k dynamičtějším. Pro mne je zajímavé technické srovnání - všechny totiž pracují na odlišných publikačních systémech. Stránky Ecaci.cz používají profesionální WordPress, C-WEB.cz autorský redakční systém studenta Michala Suchana (s využitím PHP a MySQL) a Chlebici.com TiddlyWiki ve velmi osobitém vedení Petra Mezka a Daniela Hrona. Obsah se průběžně aktualizuje, třídy pracují v redaktorských týmech, každá třída má svůj vlastní styl v přístupu. Kladně hodnotím i postupné respektování základních pravidel netikety, které, díky technické svobodě v publikování na Internetu, často chybí. I tímto směrem by se podle mne mělo hodnocení ubírat. Další, velmi cenný přínos našich webů je v tom, že pouze neinformují, ale přinášejí velmi osobité názory, články a reportáže z různých školních a třídních akcí.
Soutěž je povedená, za to patří vyhlašovatelům velký dík. Její dlouhodobost udržuje zájem o weby, může být i lákadlem pro vznik nových stránek. Má zajímavý komunitní dopad, neboť na některých webech je vidět, že hlasuje celá škola. Potěšující je také zjištění, že hodně stránek je autorských, bez převzatých hotových systémů a designových šablon. Objevily se ale i drobné nedostatky. Prezentační web celé soutěže postrádal jakýkoli kontakt, kde by bylo možné řešit případné problémy. Také možnost hlasování i po ukončení celé soutěže byla trochu zmatečná. Nicméně, i přes tuto technickou drobnost byla celá soutěž hodně přínosná. A hlavní vítěz? Asi zaslouženě Bulvární rána, což je web plzeňských gymnazistů, který výrazně posouvá studentské stránky za hranice jedné školy.
23-01-2008