Články


Efektivita systému Škola OnLine


Opravdu se zvýšila informovanost veřejnosti o životě ve škole?

Náš kraj se plošně potýká se Školou OnLine, neboli tzv. Katedrou již druhý rok. Vzhledem k tomu, že celé uplynulé období bylo věnováno především boji s neduhy tohoto systému, a zároveň šlo o lehčí převýchovu učitelů v oblasti využívání online nástrojů, asi by nebylo objektivní v průběhu loňského roku zkoumat, jaký přínos vlastně Katedra (pro veřejnost Žákovská) má. Letos je ale situace jiná, proto jsme zrealizovali malý průzkum na téma Využití Školy OnLine, kterého se zúčastnilo 95% žáků naší školy. Poděkování patří studentům 4. ročníků, kteří sondu provedli.

Základním předpokladem efektivity systému je dostatečná počítačová gramotnost uživatelů – studentů a jejich rodičů. Hlavně rodičů, neboť studenti o svém prospěchu měli přehled i dříve a jejich informovanost se tím nijak nezvyšuje.

Výsledky průzkumu
1) Používáš Školu OnLine?
Ano – 57%
Ne – 43%

Výsledek není příliš uspokojivý. Jestliže téměř polovina studentů systém nepoužívá, náklady spojené s počáteční investicí a pravidelnou údržbou se tím prakticky zdvojnásobují. Poznámka: další výsledky vycházejí z uvedených 57% studentů, kteří systém používají.
2) Jak často používáš Školu OnLine?
Maximálně 1x týdně – 61%
Více než 1x týdně – 39%

3) Jak je pro tebe Škola OnLine přehledná?
Velmi přehledná, popř. Celkem přehledná – 84%
Velmi nepřehledná, popř. Celkem nepřehledná – 16%

U této otázky je třeba konstatovat, že studenti a rodiče nemusí složitě listovat a pouze minimálně používají odkazy. To vyznívá ve prospěch systému, ale z hlediska přístupnosti se stejně nejedná o žádný zázrak. Například kombinace bílého textu na žlutém pozadí by si určitě zasloužila malé zamyšlení tvůrců designu a písmu by také prospěla větší defaultní velikost.
4) Máš problémy s přihlášením?
Ano – 38%
Ne – 62%

5) Jaký používáš prohlížeč pro Školu OnLine?
Internet Explorer – 51%
Firefox – 33%
Opera – 13%
Google Chrome – 2%
Ostatní – 1%

6) Používají Školu OnLine tvoji rodiče?
Ano – 31%
Ne – 52%
Nevím – 17%

Tato otázka je zásadní, neboť právě pro rodiče je systém určen, alespoň tak je po celou dobu prezentován. Aktivních uživatelů je 31%, jde o 1/3 rodičů vzhledem k celé škole. Můžeme zde hovořit o efektivitě systému?
7) Co nejčastěji na Škole OnLine tvoji rodiče sledují?
Prospěch – 48%
Docházku – 4%
Obojí – 20%
Nevím – 28%

Tato otázka vychází z předchozích 31% uživatelsky aktivních rodičů. Má zajímavé výstupy – pouze 1/5 z nich sleduje prospěch i docházku zároveň, 28% studentů neví, co vlastně rodiče v Žákovské hledají.

Závěr
Škola OnLine je pro studenty a jejich rodiče servis, který, jak se ukazuje, není zatím příliš efektivní. I po roce užívání je docházka a prospěch ve srovnatelné úrovni s předchozími léty, kdy jsme tento nástroj nepoužívali. Je důležité si uvědomit, že jde pouze o pasivní přístup k systému, studenti a rodiče mohou informace pouze číst.
Z průzkumu vyplývá, že rodiče většinou se Školou OnLine buď neumí, nebo nechtějí pracovat. Jedná se o zásadní záležitost, která jde nad rámec celé Katedry nebo Žákovské. Změnilo by se na této skutečnosti něco, kdyby školy využívaly jiný systém?

26-11-2008