Články


Google Analytics


Autor: Brian Clifton
Vydal: Computer Press, 2009

Google Analytics - podrobný průvodce webovými statistikami Podrobný průvodce webovými statistikami je podtitul knihy, která přináší zajímavý pohled na sledování návštěvnosti webů. Pro koho jsou vlastně tyto statistické údaje zajímavé? Jestliže pomocí Internetu a vlastních stránek obchodujete, není asi sporu o tom, že každý projev zpětné vazby má vypovídající hodnotu. Pokud jste provozovateli osobních webů, blogů, fotogalerií a jiných podobných projektů bez přímé vazby na plánovaný zisk, možná jste se webovou analytikou zatím příliš nezabývali. Není nejvhodnější čas to vyzkoušet?
Google Analytics je nástroj, který společnost Google nabízí zdarma. Jeho největší přínos je v komplexnosti a různých pohledech na jeden cíl – váš web. Prostředí nabízí několik modelů pro analýzu sledovanosti a návštěvnosti. Kromě technologického zaměření (druhy prohlížečů a operačních systémů), míří i do oblasti sociologie, kdy je možné zaznamenat, odkud je váš web připojován, jakou dobu zde návštěvníci stráví, které stránky je nejvíce zajímají, z jakých webů je odkazován, apod. Tyto informace mohou pomoci při odhadování typu klienta webu.

Uvedená publikace popisuje způsob, jak s těmito informacemi naložit. Údaje je možné zjišťovat, ale co s nimi dál? Umíte je správně číst? Dokážete na jejich základě prognózovat, kam se asi váš web bude ubírat? Odhadnete pro určité období, zda vaše návštěvnost poroste, nebo klesne?
Určitě je vhodné mít alespoň mírné povědomí o statistice jako matematické disciplíně. Pokud v této výhodě jste, kniha se vám bude číst velmi dobře, neboť pouze aplikuje statistické metody do sféry Internetu. Jestliže těmto oblastem příliš nefandíte, možná vás přečtení prvních kapitol namotivuje. Praxe je totiž velmi jednoduchá. Na stránkách Google stačí zřídit osobní účet a mezi nástroji si vybrat Analytics. Do webu vložíte krátký kód a stránky se začnou okamžitě sledovat. První objektivně vypovídající údaje mají význam minimálně po jednom měsíci sledování, samozřejmě s délkou zapojení tato objektivita narůstá.

Autor knihy je vedoucím týmu Google Web Analytics a uznávaným marketingovým odborníkem pro využití webové analýzy, což slibuje dostatečnou záruku kvalitního přístupu. Publikace možná neosloví programátory, ale určitě má význam pro ekonomickou a sociologickou sféru. Nejen kvůli obchodu, ale především nabízí rozšíření znalostí o zajímavé analytické prostředí.
>>>>>

23-10-2009