Král Krysa
Věděl, co se děje. Věděl, co krysy chtějí. A králi Kryse se to určitě nebude líbit.
Saul Garamond se nečekaně ocitá na vertikální křižovatce mezi kanálem a chodníkem. Nejtěžší životní rozhodnutí je vynuceno tragickou událostí a začíná mu odmotávat podivný příběh. Zmateně, ale stále víc a víc. Lidský úděl je vytržen z klidného a bezstarostného londýnského života a propadá se do kanálů a stok. Drsná realita pravidel, které tam vládnou, vede k poznání, že to s tím lidstvím je tak nějak napůl.
Na scénu vstupuje Pištec, který zobecňuje mystickou postavu Krysaře. Jeho role je pro celý děj příběhu určující. A setkání s ním pro kohokoli osudové. Jenom jedna jediná tvář Londýna mu odporuje. Ví o ní, bojí se jí, ale snaha o roztančení všech jej vede do nekompromisních střetů. Smrtící nástroj drum´n´bass tónů nenávratně likviduje zákeřnost vysokého trylkování ve snaze ukázat, že metal dokáže být osvobozující. Závěr celého příběhu je navíc pro (B)Londýn i celou Anglii zajímavě kontroverzní.
Fatalisticky vedená osudová lajna hlavního hrdiny má zvratový úvod a ještě více překvapivý konec. Vůdčí postavy krysího, pavoučího a ptačího světa se až nepříjemně realisticky proplétají s lidskými osudy a zároveň si drží zvláštní tajemství své odlišnosti. Velmi originální autorův přístup se odráží v očekávání něčeho velmi obtížně definovatelného.
China Miéville tímto románem vstoupil na půdu hororově realistického vidění. Tvoří zvláštní svět, který dobře známe. Možná se ale začneme častěji ohlížet, kdo je okolo nás.
06-01-2010