Články


Inspirace pro EU peníze školám (1)


Tak peníze už čekají, ale víme, co s nimi?

V roce 2009 vznikl Akční plán Škola pro 21. století (Škola21), který nabídl směr pro přirozené zapojení ICT do života školy. Měl jsem tu čest být členem zpracovatelského týmu, a proto si dovoluji svůj názor opřít právě o tento dokument. Po roce od jeho schválení a oficiálního přijetí MŠMT se začínají některé oblasti docela hodit. Asi nejaktuálnějším tématem jsou tzv. šablony, což zjednodušeně znamená vstřícnost ESF k základním (a snad brzy i středním) školám při získávání evropských dotací.

Vždy jsem byl proti tomu, aby se různé dotační peníze sypaly do škol bez předem definovaného cíle. Nyní, kdy mají ředitelé reálnou šanci získat nemalé prostředky, musí mít zároveň jasno, co s nimi. Nejde totiž vůbec o nákup techniky jako takové (včetně dalších služeb), ale především o důvod pro její koupi. A nikoli pouze formálně. Zde se právě nabízí tzv. Profil Škola21 - difusní model pro integraci moderních technologií, který může metodicky vést celou implementaci ICT do života školy. Přestože se chystají nějaké online nástroje pro postupnou autoevaluaci škol, již nyní může každý ředitel do Akčního plánu sáhnout. V příloze dokumentu je maticově zpracované schéma, které určuje další možné koncepční úvahy pro vedení škol.

Toto rozdělení je fázové a každá etapa vychází z té předchozí:
1. začínáme
2. máme první zkušenosti
3. nabýváme sebejistoty
4. jsme příkladem ostatním
.

Pokrývá pět oblastí v životě školy, dále více specifikovaných:
A) řízení a plánování
B) ICT v ŠVP
C) profesní rozvoj
D) integrace ICT do života školy
E) ICT infrastruktura
.

V prvním kroku by si měl ředitel, nejlépe v roli manažera projektu, vyjasnit současnou pozici své školy. Vzhledem k tomu, že jde o autoevaluaci, nemá cenu si cokoli nalhávat a reálný odrazový můstek určitě lépe vystihuje postupné zvyšování úrovní. Manažer si do jednotlivých kroků rozfázuje harmonogram, který opře o finanční prostředky z ESF. Ty nejsou pouze na jeden rok a umožňují tak střednědobě plánovat v rámci jedné školy i ve spolupráci více škol.
Je třeba si uvědomit, že školy techniku samy neprodukují, a tak si na své přijdou i komerční firmy. Přestože pokračování Indoše na celorepublikové úrovni asi již nehrozí, alternativa malých Indošků zde existuje. Proto je dobře, že plnou odpovědnost za účelné utrácení a dodržení pravidel nese ředitel školy. Každý plošný projekt, zejména na úrovni státu, si nese určité riziko netransparentnosti. A odpovědnost škol je alespoň malým regulátorem.

Koncepce Škola21 je výrazně komplexní a má zřetelný vývojový charakter. Kromě skutečnosti, že jde o oficiální dokument MŠMT, je Akční plán uceleným materiálem, který má v rozvoji ICT ve školách hlavu a patu. Jeho prostudování považuji za základní vstup nejen do procesu šablony, ale i do dalších projektů zaměřených na modernizaci vzdělávání, bez ohledu na to, zda dotační tituly budou či nebudou.
>>>>>

09-07-2010