Informatika a výpočetní technika pro střední školy
Autor: Pavel Roubal
Vydal: Computer Press, 2010
Od roku 2012 je součástí státní maturity informatika jako jeden z povinně volitelných předmětů (vzhledem k bezbřehosti nápadů našich zákonodárců je třeba brát tento údaj s rezervou). Na rozdíl od jiných oborů, jde o oblast velmi širokou a obtížněji hodnotitelnou. Říct, co je vlastně v informatice a výpočetní technice důležité, je velmi subjektivní. O to více si příprava vyžaduje systémovou podporu v podobě podpůrných materiálů. Informatika má mnohem blíže k matematice než k počítačům, ale v rámci maturity je využit myšlenkový prostor mezi oběma mantinely. Problém obsahu zkoušky se tím samozřejmě příliš nezjednodušuje, úplně stejně je možné se ptát, zda se mají posuzovat informačně technologické znalosti a dovednosti, nebo spíše schopnost aplikovat ICT do jiných oborů. Maturitní zkouška se přiklání k té první možnosti, protože jde o testování plošné. Druhá alternativa se nabízí pro profilovou část maturity.
Obě uvedené knihy vycházejí především z první možnosti a jsou napsány jako teoretická a praktická část. Nejdou ale souběžně vedle sebe jako učebnice a cvičebnice nebo sbírka. Naopak na sebe navazují s tím, že reflektují katalogy požadavků pro obě varianty zkoušky. Maturita má opravdu široký záběr. Od znalostí až po dovednosti, které nejsou vždy triviální. Je totiž třeba si uvědomit, že pokud se zkouší dovednosti pomocí testu, je to mnohem obtížnější, než sedět u počítače a experimentovat. Rozhodovat, zda je něco správně, zejména ve vyhodnocování postupů, patří k nejnáročnějším úkolům. Součástí zkoušky bude i teorie z oblasti výpočetní techniky a všeobecných znalostí, což pro řadu studentů-praktiků nemusí být příliš lákavé. Knihy na to pamatují.
P. Roubal má za sebou řadu publikací, které se ve školách používají. Vzhledem k tomu, že je spoluautorem katalogů požadavků ke státní maturitě, jsou obě knihy napsány jako vzdělávací materiály, což podtrhuje i sešitový formát A4. Rozdělení kapitol odpovídá tématickým celkům z maturitních katalogů, kraje stran jsou odlišeny doplňujícími poznámkami a příklady. Výuka informatiky, ať již v jakékoli diferenci, tak dostává náplň, která směřuje k cíli. Dokonce si dovoluji odhadnout, že někteří informatici přehodnotí své učební osnovy. Hodinová dotace pro výuku informatiky se v rámci škol hodně liší, zde je předložen obsah, který by se měl ve výuce objevit. Obě knihy jsou čtivé a cenově mnohem přijatelnější než většina jiných učebnic.
>>>>>
15-11-2010