Fotografie a nízká hladina osvětlení
Autor: Michael Freeman
Vydal: Zoner Press, 2008
Další z řady velmi kvalitních knih M. Freemana řeší problematiku světla. Autor zvolil velmi zajímavou taktiku v podobě hledání hranice, která ještě může vést k fotografii. Je zřejmé, že největší roli zde hraje zdroj světla. Lidské oko má výhodu, že je schopno zpracovat mnohem jemnější detaily než snímač v přístroji. Pro fotografa potom může být určitým zklamáním výsledek, u kterého předpokládané barvy a jejich odstíny chybí.
Zpracování jasů a stínů je zde zásadní, obzvlášť s možnostmi HDR, o kterých jsem již psal dříve. Pokud expozici ovlivňuje umělé světlo, můžeme téměř vždy očekávat nějakou zradu. Ta začíná u jiných odstínů a končí u nepříjemného šumu. Do určité míry je možné tyto snímky napravit, potřebné funkce dnes obsahuje většina fotoeditorů. Autor se věnuje technologii křivek a úrovní, což vítám, neboť úrovně používám často. S každou verzí editorů jsou tyto dvě funkce propracovanější a lépe reagují na představy uživatele.
K důkladnému pročtení doporučuji i část o formátech, zejména RAW, který je pro mnoho fotografů stále trochu komplikovaný. To samé se týká popisu citlivosti (ISO), což řada lidí také moc neřeší. Další dvě kapitoly jsou zaměřeny na fotografování z ruky a pomocí stativu. Přesněji, jde opět o hledání hrany, kde ještě můžeme o fotografii hovořit. Oba přístupy mají svá specifika, a to od vybavení až po správné držení přístroje. Všem těmto aspektům se autor věnuje velmi podrobně.
Stejně jako předešlé, i tato publikace je zpracována kvalitně. Fotografie i jejich popisky vystihují dostatečně autorův záměr a mají kvalitní zpracování. Pro fotografa, který se nechce spokojit s pouhým mačkáním spouště v automatickém režimu, je kniha velmi inspirativní.
>>>>>
15-01-2011