ICT koordinátor a cloud computing
Dorazily už online služby do škol, nebo si ještě chvíli počkáme?
Před nedávnem vyšel na portálu RVP.cz článek Ondřeje Neumajera Rozvažte ICT koordinátorům ruce aneb cloud computing. Stručně a výstižně popisuje možnosti online aplikací, které jsou snadno dosažitelné. Jde o služby, o kterých jsem psal již několikrát, osobně řadu z nich používám a vyhovují mi. Rozhodnutí, zda po nich sáhnout, se posunulo k polemice nad výběrem toho, kdo nabízí zajímavější produkty.
V diskusi, která proběhla na www.ceskaskola.cz (kde byl článek rovněž zveřejněn) se objevil zajímavý poznatek. Nasazení cloud služeb do škol by mohlo vadit, neboť sníží důležitost IT správců školních systémů. Nejdříve jsem se tomu smál, ale něco na tom je. Opravdu by mohlo dojít k tomu, že role ICT koordinátora by mohla od časově náročných "správcovských" IT činností přejít k opravdové metodické práci? To znamená, že ICT koordinátor by přestal běhat mezi počítači v kabinetech a učebnách, nestaral by se o servery, ale věnoval by se novým softwarovým trendům (včetně cloud), jejich využití a pomoci učitelům?
Jak dalece je tato představa reálná, je záležitost nejbližší doby. Podle mne k tomu dojít musí, minimálně proto, že ICT koordinátor je pedagogická funkce a správa sítě v této pracovní pozici by neměla být systémovým řešením. Vyžaduje specializační studium a váže se na ni zvláštní příplatek. Cloud službám patří budoucnost a je jedno, v jakém směru. Počítám mezi ně i e-learning jako řízenou činnost, ale především jde o uživatelské osobní používání, které je nad rámec potřeb školy. I k tomu je třeba učitele vést.
Někteří argumentují v případě online služeb přílišnou závislostí na konektivitě a její kvalitě. Garance stability připojení je ošemetné téma. Argument má ale spíše lokální význam, protože poskytovatlů je hodně a ceny z hlediska škol únosné. Princip dostupnosti navíc není pouze o připojení školy, ale o přístupu ke službám v širším záběru, zejména z míst mimo školu.
23-01-2011