Svobodný software ve výuce informatiky
Open Source jako zdroj poznávání a motivace k učení.
Má Linux nějaký přínos pro vzdělání, nebo jde jen o záležitost osobních preferencí? Na tuto otázku jsme se pokusili odpovědět na workshopu, který jsme realizovali návazně na Cloud Computing jako volné pokračování nových přístupů k výuce informatiky. Otázek bylo v úvodu více, vycházely z naplánovaného programu a tvořily hlavní osu setkání:
# Lze v dnešní době ve školách vyučovat pomocí operačního systému Linux?
# Používají školy nějaké Open Source aplikace při výuce?
# Lze zařadit výuku Linuxu do informatiky jako téma?
Asi je třeba říct, že pořádání podobné akce je vcelku odvážné (paradoxně měl u nás ve škole ten samý den Microsoft svoji Roadshow). Používání Linuxu je vždy krok do mírného neznáma. Historicky vychází ze skutečnosti, že školy kdysi dostaly masáž v podobě Indoše a šance ovlivnit povědomí učitelů o jiných operačních systémech byla v té době prakticky nulová, resp. závislá na nadšení několika jedinců. Jestliže dnes ale hovoříme o kurikulární reformě, měla by její součástí být i výchova k nezávislosti na používaném softwarovém prostředí. Vzhledem k tomu, že se využívání technologií dostává do nových úrovní, je otázkou času, kdy zareagují školy.
Workshop vycházel z prostředí Edubuntu, které je uzpůsobeno potřebám vzdělávání. Rozhodli jsme se zvolit tento derivát nejoblíbenější linuxové distribuce z důvodu rychlého přístupu k mnoha výukovým programům. Nešlo ani tak o jejich ukázky, ale hlavně o didaktiku možného využití ve výuce od instalace až po programování.
Práce v Live DVD je asi nejjednodušší způsob pro první seznámení. Proběhl jednoduchý boot a během několika minut se učebna změnila v pěkné linuxové pracoviště. Kromě skutečnosti, že notebooky Dell nemají s Ubuntu opravdu žádný problém, je výhodou, že i v této verzi je možné pracovat na Internetu, pokud vstupujete do prostředí Clouds.
Popisovat jednotlivé programy asi není nutné, jedna oblast ale za pozornost stojí. Jde o nabídku mnoha aplikací pro programování. Uvažujme: pracujeme v Edubuntu a máme v něm několik programů, které umožňují programovat dětem od 1. stupně základní školy až po vysokoškoláky. Není to výzva? Opět se tím otevírá otázka, zda by se měli žáci na základní škole setkat s nějakým programováním, nebo je to zbytečné? Je zřejmé, že jde o jednoznačnou závislost výuky na kantorech.
Linux, obzvlášť v podobném provedení jako Edubuntu, je pro učitele informatiky výborným nástrojem. Velmi důležitým faktorem pro rozhodování o Linuxu ve škole je dostatečné množství kvalitní literatury a existence webové podpory pro různé distribuce.
Workshop, o který byl velmi slušný zájem, neměl za cíl měnit myšlení informatiků. Především šlo o "nabourání" přílišného respektu z něčeho méně rozšířeného a o rozvoj osobních kompetencí. Už skutečnost, že většina z nás nějaký ten Open Source produkt používá zcela běžně, aniž si to uvědomuje, ukazuje, že je důležité o alternativních systémech a dalších aplikacích znát něco navíc. Nikdy nevíme, na co se nás žáci ve škole zeptají...
>>>>>
26-03-2011