Články


Základní maturita z matematiky


Co vlastně ověřuje maturita z matematiky?

Můj názor na maturitu z matematiky v základní úrovni asi nebude příliš rozšířený. Její úroveň mne totiž zase tolik nepohoršuje. Ano, je z pohledu gymnazistů relativně jednoduchá a deváťáci na ZŠ si mohou na ní docela dobře zvyšovat sebevědomí. Já ale nebudu v žádném případě kritizovat její nízkou obtížnost, dokud nepochopím cíle, které sleduje. O těch nikdo nemluví, takže místo pro kritiku vidím spíše zde. Je samozřejmé, že srovnávat ji s profilovou částí, kterou po studentech požaduje gymnázium, nelze. Na ni si troufá málokterý student s trojkou, kdežto do té státní - společné jdou čtyřkaři zcela bez respektu, mnohdy z důvodu, že je pro ně stále přijatelnější než cizí jazyk.

Takže jednotlivé úlohy jsou poměrně snadné, v tom se asi shodne většina matematiků. Jejich náročnost se trochu zvýšila vlastním uspořádáním do testu a formulací otázek. Protože nejde jen o klasické řešení úloh, ale o rozhodování se mezi možnostmi, může se tento způsob stát pro studenty pastí, neboť nejsou zvyklí takto pracovat. Námitku o tipování moc neřeším, v rámci celého testu to rozhodně není příliš chytré vzhledem k nezávislosti jednotlivých úloh. Ty hodně odpovídají "jarním" modelovým ukázkám, zde není moc překvapení. Určitě se studentům vyplatilo si s touto verzí včas pohrát.

Často se objevuje názor, že studenti gymnázia by měli povinně konat vyšší úroveň. Je to polemická záležitost. Na jedné straně to povede k tomu, že se gymnázia odliší od ostatních středních škol, na druhé straně do ní půjdou pouze ti "matematicky" zdatnější, což zvýšení plošného zájmu o matematiku příliš neprospěje. V podstatě jde o odpověď na otázku, zda je přínosnější mít většinu populace na průměrné matematické úrovni, nebo mít společnost výrazně polarizovanou s malou cílovou skupinou s racionálním vztahem k matematice. Já osobně preferuji spíše vazbu vyšší úrovně na přijímací zkoušky na vysoké školy, než selekci středních škol, ale to si musí pořešit jiní.

08-06-2011