Moje první hrátky s Moodlem
S Moodlem jsem se do nedávné doby setkával jenom jako studující. Požadavek na přípravu kurzu mne dohnal i k vlastní instalaci.
Po absolvování vstupního semináře o systému Moodle jsem si jej stáhnul a nainstaloval na svůj počítač doma jako localhost s podporou Apache, PHP a MySQL. S mým GPRS připojením mi ani nic jiného nezbývalo. Instalace jsem se trochu bál, protože Moodle rozhodně není jednoduchý systém a bylo mi jasné, že v případě neúspěchu jej budu instalovat znovu.
A jak instalace dopadla? Musím říct, že instalační proces je opravdu připraven dobře. Bez jakýchkoliv komplikací se spustil průvodce a já jsem již jenom reagoval na jeho pokyny. Jediný zádrhel nastal při dotazu na použitou databázi, neboť tu jsem ještě neměl nadefinovanou. Pomocí mého oblíbeného phpMyAdminu jsem tento nedostatek rychle odstranil, a dále již bylo všechno v pohodě. Instalaci jsem dokončil a začal zřizovat svůj první e-learningový kurz.
Fungování systému na localhostu běželo po celou dobu bezproblémově, nicméně o něco pomaleji, než běžné redakční a publikační systémy. Přece jenom je vidět, že Moodle není jednoduchá aplikace, ale opravdu špičkový produkt širokého pole využitelnosti. Nedávno jsem se zúčastnil konference o používání e-learningových systémů ve vzdělávání. Největší ohlasy jsem slyšel na licencované programy (MS Class Server, Unifor) s tím, že Moodle jim nemůže v některých směrech konkurovat. Nevím jak na vysokých školách, ale jako středoškolský učitel jsem přesvědčen, že málokterá střední škola požaduje více, než jí Moodle může nabídnout. V poměru cena/výkon je samozřejmě nepřekonatelný.
Největší komplikace nastala v okamžiku, kdy jsem již hotový kurz chtěl stáhnout z lokálního systému a poslat na server fakulty. Během downloadu se objevila do té doby neviditelná instalační chyba, a to v nenalezení cesty ke komprimačnímu programu. Nejdříve jsem se bál, že budu muset celý systém znovu instalovat, ale nakonec se ukázalo, že není velký problém tuto cestu nastavit dodatečně.
Moodle je opravdu skvělý e-learningový systém, který po technické stránce splňuje hodně vysoké nároky. Největší problém tedy bude nakonec opět v tom, kdo, jak a proč by jej měl používat. Což mne opět vede k otázce, zda je dostatečná motivace lidí ve školách pro používání informačních technologií pro výuku.
>>>>>
23-11-2005