Články


Internetový marketing s YouTube


Autor: Michael Miller
Vydal: Computer Press, 2012

Internetový marketing s YouTube Název knihy může vést k představě, že autor řeší hlavně záležitosti obchodu. Kupodivu to tak není, i když o propagaci samozřejmě jde. YouTube je portál pro prezentaci videí, který patří do velké rodiny Google. Za poměrně krátkou dobu se stal nejrozšířenějším úložištěm krátkých spotů na světě a jeho role stále roste. Je to pochopitelné, technika na pořízení videoklipů ve velmi dobrém rozlišení je snadno dostupná a relativně levná. Takže jde spíše o způsob práce s filmy než o jejich natáčení. Na druhé straně dobře nasnímané video je pro uživatele mnohem příjemnější a autor na tento fakt pamatuje. Jedna kapitola se věnuje kompozici a technickému zpracování, přičemž jde o různé pohledy - vedení malého osobního videoblogu, jednoduchou propagaci akcí a profesionální tvorbu.

Strukturovaný výklad vychází ze tří zaměření - informativních, naučných a zábavných videoklipů. Každý typ vyžaduje jiný přístup, bohužel toto pravidlo se příliš nerespektuje. Poznal jsem to sám při nedávném výběru nového mobilu, neboť jsem se rozhodoval i na základě zkušeností z videí na tomto portálu. Intuitivnost ovládání je možné poznat z krátkých filmů velmi dobře. Tento výsledek mi ale nabídla velmi malá část prezentací, většinou šlo o projevy radosti nad novou hračkou než o smysluplné ukázky a rady.

V knize se dočtete o možných formátech, kompresi a vhodnosti pro YouTube. Dále je třeba vědět, co s videem po natočení. Takže je potřeba mít nějaký program pro střih videa a vytvoření skutečného klipu. Opět zde autor nabízí stručný přehled vhodného software, který rozdělil podle finanční dostupnosti a operačních systémů, aniž by některý výrazněji preferoval.

Alespoň trochu byznysu v knize najdete, neboť prezentace videoklipů by měla mít nějaký cíl a smysl. Nejde samozřejmě o účelové prodávání za každou cenu, nýbrž o marketing, který se ve stejné míře dotýká i veřejné sféry včetně školství. Na YouTube najdeme velké množství videospotů z prostředí škol, které o nich vlastně moc nevypovídají. Důvod je prostý, školám zatím nedochází, jakým pomocníkem při jejich propagaci může tento portál být.

Z článku je zřejmé, že kniha není manuál k nějakému programu, ale koncepčně zpracovaný text s velkým nadhledem a zkušenostmi. Přečtení opravdu doporučuji.
>>>>>

06-05-2012