Krajská přehlídka projektů SIPVZ
Jedna ministerská aktivita, která má smysl. V době nudných výkladů různých zákonů a předpisů jde o velmi příjemné oživení.
6. února 2006 proběhla přehlídka vybraných projektů SIPVZ v Karlovarském kraji. Poděkování za realizaci si zcela jistě zaslouží Gymnázium v Chebu, protože celá přehlídka měla velmi kvalitní úroveň i průběh. To vše za účasti Radka Macy a Ondřeje Neumajera z MŠMT, kteří zde rozhodně nebyli do počtu, ale dokázali dostatečně informovat o tom, co probíhá a co se chystá. Celé akce se zúčastnilo přes 70 lidí z celého kraje a řekl bych, že cesta do Chebu pro ně nebyla zbytečná. O tom ale psát nechci.
Při shlédnutí několika projektů jsem si uvědomil, že některá témata se během posledních let opakují. To ale rozhodně není na škodu, dokonce jsem za to rád. Dobré věci se mají podporovat, proč tomu bránit nesmyslnými pokyny o jakési originalitě či původnosti projektů? Na mysli mám oblíbenou Cabri geometrii, která by neměla chybět v žádné škole. Prezentovaný projekt byl o velmi dobře vybavené elektronické sbírce příkladů, která určitě obohatí hodně škol a učitelů matematiky. Před rokem bylo realizováno stejné téma, ovšem se zaměřením na 1. stupeň základních škol. A to již existují výsledky na úrovni středoškolského využití, které jsou zpracovány ve formě e-learningových kurzů. Důležité je, že se jednotlivé projekty nepřekrývají, ale v podstatě doplňují. Proč nemohou být spojeny v jeden velký celokrajský projekt, který by byl k dispozici široké škále škol? Pokud by se taková platforma ještě doplnila o tématicky zaměřené diskusní fórum pro učitele a žáky, měli bychom k dispozici velmi vyspělý výukový program.
Jiný projekt je epizodním pokračováním loňského u jedné konkrétní školy. Vytváří se tak ucelený vzdělávací cyklus, kde jednotlivé projekty na sebe tématicky navazují. Pro mne to znamená jediné, že škola má jasno v tom, co dělá. Další práce ukázala, že mít na škole odborníka pro úzkou oblast vzdělávání nebo specializaci a využít jej pro realizaci projektu je ideální způsob, jak vytvořit „trochu něco jiného“. Jestliže jsou tyto výsledky přenositelné, je to opravdu perfektní bod pro spolupráci učitelů z různých škol.
Do celostátní přehlídky byl účastníky vybrán projekt Gymnázia v Chebu, který řešil geografii Chebska s využitím e-learningu.
Takto by se dalo pokračovat, ale já myslím, že to stačí. V každém případě se ukazuje, že pro tuto skupinu projektů nepotřebujeme dokonalé projektové stratégy, ale především chuť, čas a vstřícnou atmosféru ve škole.
08-02-2006