Informatika pro 1. stupeň základní školy
Autor: Jiří Vaníček
Vydal: Computer Press, 2012
Výuka informatiky a vstup do programování na 1. stupni základní školy je hodně otevřená záležitost. Podle mne tam jednoznačně patří, jednak žáky baví, a dále má dobrý vliv na jinak konzumní vztah dětí k moderním technologiím. Asi nejlepší příprava je pomocí výuky grafiky, kde jde o logické postupy a přirozenou algoritmizaci. Když se mi dostala do rukou poprvé učebnice Jiřího Vaníčka Informatika pro 1. stupeň základní školy, byl jsem kromě práce s grafikou rád především za kapitolu Programujeme. Jak se ukazuje, problém není v nedostatku vhodných prostředí. To, které autor uvádí, je opravdu vhodné a snadno použitelné. Kniha ale není pouze o uvedeném tématu.
Jde o publikaci, která sleduje výuku informatiky v poměrně širokém záběru. Od úvodního povídání o informačních technologiích (nikoli pouze o počítačích), přes kreslení až po práci s informacemi. Pro učitele jde o velmi dobře zpracovaný materiál, který může modifikovat podle vlastního uvážení, přičemž má nastavený směr celé výuky. Není o konkrétním programovém vybavení, takže neznamená pro školy navýšení nákladů. Uvedené obrázky je třeba chápat jako vzorové, vzdělávat lze pomocí svobodného i proprietárního prostředí.
Grafické provedení knihy je excelentní. Publikace míří na cílovou skupinu jednoznačně a pro žáky 1. stupně je motivačně velmi dobře promyšlena. Přidaná hodnota je i v materiálech, které jsou k dispozici na stránkách vydavatelství. Jednak jde o metodickou příručku, což jsem hodně dlouho neviděl, a dále o doprovodnou prezentaci s mnoha obrázky. Didaktické zpracování je vynikající, jde o komplexní službu pro vzdělávání, která se příliš často nevidí. Teď již zbývá jen dobře promyslet vzdělávací cíle a například i šikovně propašovat základy programování do výuky na 1. stupeň základní školy.
>>>>>
07-01-2013