Články


ITIL 2011


Vydal: Computer Press, 2012

ITIL 2011 Publikace, pod kterou je podepsán kolektiv autorů (Martin Bucksteeg, Nadin Ebel, Frank Eggert, Justus Meier, Bodo Zurhausen) nabízí ucelený pohled na projektové řízení v oblasti informačních technologií. Zkratka znamená IT Infrastructure Library a jedná se o souhrnnou sbírku textů. Proto se na tvorbě podílelo více autorů. Kromě specializace a zaměření je samozřejmě nezbytné, aby články měly návaznou logiku, to se docela podařilo. Při čtení vám ani nedojde, že jde o různé autory. Správa služeb v IT není jednoduchá, protože vyžaduje systémový přístup, který by měl mít přínos v delším časovém horizontu. Zkušenosti a praktiky jsou vždy cenné a jejich prezentace v knižní podobě velmi příjemná.

Každý autor projektu, který řeší technologie, musí mít jasno v určování cílů. Jsou IT hlavním výstupem nebo pouze prostředkem pro jiné cíle? Projekt je procesní záležitost, která má jednu velkou výhodu: zpravidla obsahuje pevně určený začátek a konec. Kromě řady jiných vlastností je tato nesmírně cenná, umožňuje totiž plánovat smysluplně, opírat činnosti o konkrétní rozpočet a určovat odpovědnostní role. Nad tím ale právě visí základní otázka: umíme strukturalizovat koncepci do projektového řízení? U moderních technologií to je obzvlášť viditelné, každá investice nese riziko, že v době realizace již nebude efektivní. Bez potřebných znalostí o projektovém řízení je vstup do podobných aktivit naivní. Zejména v případě, když zvyk pracovat hodinově převládá nad úkolovým přístupem.

Podobných publikací je na trhu docela dost a nakonec je jedno, po které sáhnete. Výhoda této je ve stručnosti a celkovém náhledu. Můžete ji pročíst celou nebo se také zaměřit pouze na některá témata. Určitě zajímavá je správa releasů. Jejich kompletace a následná zavádění do provozu jsou vždy určitým rizikem, která je třeba znát. V IT se měří, víme, jakou zpětnou vazbu nám dá benchmarking nebo měkké a tvrdé metriky? Co znamenají kritické faktory úspěchu? Podobných otázek je...
>>>>>

04-02-2013