Články


Podcasting


Výuková videa? Proč ne, ale chtělo by to systém.

Pokud bychom měli definovat podcasting, tak asi slovy: zvukový nebo video záznam, který je šířen pomocí Internetu a má nějaký obsahový cíl. Je zaměřen na určitou cílovou skupinu, které nabízí informace živým slovem nebo obrazem. Zpravidla se jedná o epizodní seriál, neboli o záznamy, které spolu nějak souvisí. Buď obsahově nebo díky tomu, kdo je poskytuje.

Pomocí nějaké aplikace lze tyto záznamy stahovat do zařízení. Úmyslně nepíšu "do počítače", protože ten již nějakou dobu není jedinou technologií, která toto umožňuje. Největším úložištěm podcastů je asi prostředí YouTube. Pokud si zřídíte účet na Google, máte možnost si na video portálu uspořádat sledované kanály do seznamů. Ke sledování se zpravidla použije prohlížeč, Google Chrome s tím už počítá. Přestože jej nepoužívám jako výchozí, v případě YouTube po něm rád sáhnu.

Jinou možnost nabízí samostatné aplikace. Pod Windows je dnes k dispozici Zune nebo iTunes, který používám především jako přehrávač. V Linuxu je v nabídce například program gPodder nebo internetová televize Miro. Pro zařízení Apple na počítači asi hlavně zmiňovaný iTunes, pro iPad/iPod Touch zase aplikace Podcasty. (Narazil jsem na zajímavou diskusi na téma vhodnějšího programu, zda Zune, nebo iTunes. Oba velmi vychvalované, ale produkt od Apple byl přijímán jako lepší. Fórum běželo na US webu, u nás by se jeden možná podivil.) Pokud bych si měl pro systematizaci záznamů vybrat některý program, asi by se mi to nepodařilo. Prohlížeč je zkrátka nejjednodušší a navíc k dispozici všude.

A teď k podcastům, které sleduji pravidelně. Asi nejvíc mne baví Connected (www.zive.cz) a Digit (www.digit.cz). Příležitostně Týden Živě (rovněž www.zive.cz), Týden mobilně (www.mobilmania.cz), dále spíše podle doporučení (asi nejčastěji z portálu spomocnik.rvp.cz, což mám jako symbiózu s RSS).

Občas si říkám, proč podcasting vlastně nevstoupil do našich škol nějak systematicky? Nejde jen o užívání hotových produktů, ale i o tvorbu. Nemohu si pomoci, ale v obrovském množství prezentací vzniklých v tzv. Šablonách se mohl najít prostor i pro výukové videoseriály. Dokonce bych řekl, že se tak trochu promarnila příležitost.

11-02-2013