Moderní technologie v otázkách
Sledovat efektivitu informačních technologií ve škole je stále těžší.
Před několika dny proběhl na Gymnáziu v Sokolově seminář na téma Moderní technologie, ve kterém se mimo jiné nepřímo nastavovalo zrcadlo efektivitě plošného vybavování škol. Úlohy lektora se velmi dobře ujal David Hawiger a jeho slova si určitě bude řada účastníků dlouho pamatovat. Nechci popisovat celou přednášku, pouze upozorňuji na několik otázek, kterými se ostatně dotazuji také.
Opravdu je nezbytné zahlcovat školy interaktivními tabulemi? Je investice do nich dostatečně efektivní? Kolik učitelů pracuje v doprovodných programech, které jsou určeny na tvorbu výukových materiálů?
Uzrál již čas na vstup tabletů do vzdělávání? Kolik učitelů umí, resp. je ochotno s nimi pracovat? Je pro výuku vhodnější tablet, nebo notebook?
Dokáže Clouds prostředí dostatečně nahradit desktopové aplikace? Umí/chtějí učitelé pracovat v Google Apps? Jsou vůbec schopni rozlišit práci v online prostředí a offline programech?
Jak vlastně vnímají učitelé sociální sítě? Umí si představit cílené výkladové video z hodiny, které by bylo žákům k dispozici například na YouTube?
Přestože uvedené otázky nezůstaly bez odpovědí, uvádět je zde nebudu. Ať si každý odpoví sám. Diskutovaná témata totiž mají vývoj od minulosti/současnosti (vnitřní stav ve škole) do budoucna (příležitosti pro školu).
Nakonec jsem si nechal název poslední Davidovy prezentace Od DOSu po Android, což snad ani nepotřebuje komentář. To pochopí každý, kdo seděl u počítače před nástupem grafického rozhraní. Nejhezčí je, že tato úvaha má pokračování. Co jednou nahradí současnost?
15-02-2013