Želví programování
Sledovat, jak želvička plní vaše příkazy, je docela zábavné.
Program KTurtle mám opravdu rád. Dokonce mne ani nenapadá zábavnější prostředí pro výuku programování, které by bylo tak snadno dostupné. Želvička má svou historii v jazyce Logo a je mimo jiné integrována i do jiných platforem, například jako standardní knihovna do Pythonu. Ale KTurtle je asi nejzajímavější.
Kde želvu najdeme? Poprvé jsem se k ní dostal ještě v Mandrivě, když jsem hledal nějaké alternativní programátorské prostředí pro výuku. Dnes mi již třetím rokem běhá KTurtle pod Ubuntu a jediným nedostatkem je málo místa na malém monitoru netbooku. Na větší ploše jde totiž o velmi hezké výstupy.
Teď k vlastnímu prostředí. Několik příkazů je snadno zapamatovatelných a syntax je k nalezení na webu. Sestavování algoritmů je moc hezké, neboť má okamžitou odezvu ve vykreslování grafických náhledů. Canvas umožňuje export do formátů png nebo svg, ale to není moc důležité. Hlavní síla je v okamžité a bezproblémové zpětné vazbě. KTurtle je totiž program pro kohokoli, kdo chce pochopit základní metody.
Několik grafických výstupů, které zde uvádím, je exportováno přímo z programu. Jak je vidět, nadefinovat lze barvu, pozadí, sílu čáry, její skrytí nebo zobrazení. Prakticky všechny příkazy jsou o délce čar, otočení, podmínkách a cyklech. Právě díky podobným aplikacím je vhodné učit algoritmizaci i na základní škole. Vzhledem k počtu hodin a výstupech v RVP to sice zní jako paradox, ale na rozdíl od matematiky (kterou preferuji) je podobné programování přirozenou motivací. Proč vlastně nelze oba předměty propojit, když spolu souvisí?
Poznáte, který obrázek je výstupem z tohoto zápisu?
reset
pencolor 0, 200, 200
penup
forward -130
turnleft 30
pendown
for $y = 1 to 50
{
for $x = 1 to 12 {
forward 30
turnright 360/$x
}
}
penup
turnright 40
forward 130
>>>>>
13-03-2013