PHP ve výuce programování
Workshop o PHP ve škole přinesl řadu otázek, ne vždy se najde jasná odpověď.
V rámci DVPP u nás ve škole proběhl workshop, který měl za cíl jednak nabídnout další alternativu pro informatiku, a dále možnost diskutovat o způsobu zapojení prostředí PHP do výuky. Byl určen učitelům ze základních a středních škol v Karlovarském kraji.
První úvaha se týkala programování obecně. Má se vyučovat, a pokud ano, kdy začít? Moje několikaletá zkušenost vede ke zjištění, že by se s tímto jazykem rozhodně nemělo začínat jako s prvním. Slova jednoho kolegy, že v PHP si může člověk dovolit prakticky cokoli, jsou spíše varováním. Právě benevolence vede ke špatným návykům a velmi obtížnému didaktickému zpracování. Nakonec se dočkáme otázky: co je vlastně v PHP správně? Proto je dobře, když mu předchází jiné prostředí, kde mi jako nejvhodnější z pohledu žáků připadá Python. Na druhé straně, PHP má velkou přidanou hodnotu díky přístupnosti, stručnému kódu, rychlé odezvě a především výrazné motivaci v propojení s tvorbou webů.
Pro názornost rád používám vestavěné funkce. Přestože jako samostatná kapitola přicházejí na řadu později, jejich brzké používání má dvě výhody. Jednak výuku hodně obohatí, a dále se s nimi žáci seznamují postupně, aniž by měli pocit, že jde o nové téma. Příkladem je funkce pro generování náhodných čísel. Zejména u podmínek jde o neustálé a docela záživné procvičování a rychlou kontrolu. Prakticky všechny skripty jsou velmi krátké a díky tomu vnímatelné jako celek. Tím, že řeší vždy jednu úlohu, působí jednoduše a přehledně. Pro příklady sahám hlavně do matematiky a fyziky, takže je stále co dělat.
Workshop byl určen zájemcům začátečníkům, takže v jednodenním setkání pokryl opravdu základní vstup. Od jednoduché práce s proměnnou, přes operátory, vestavěné funkce a formuláře jsme se postupně dopracovali ke struktuře webů. Což je na samostatný článek.
04-04-2013