Články


Mluvíme o mluvení


Střípky z konference Pedagogický den pro mateřské školy 2013.

Zrealizovat celokrajské setkání mateřských škol je pokaždé velmi příjemná tečka za nějakým obdobím. Nadšení pedagogů je téměř nakažlivé a nejhezčí je fakt, že se tak neděje kvůli hře na konkurenci. Na rozdíl od vyšších stupňů jim totiž děti neubývají. Když jsme v KVC (Gymnázium Sokolov a Krajské vzdělávací centrum) setkání plánovali, chtěli jsme mu dát společnou osu, která má co říct i do budoucna. Proto jsme se nakonec rozhodli pro název Mluvíme o mluvení.

Z Pedagogického dne 2013

~ První příspěvek byl tematicky zaměřen na vodu v našem životě očima dětí a zaujal mimo jiné i technickým zpracováním. Byl totiž připraven jako souvislý film a přednášející tak mohla sedět mezi námi a poslouchat. Byla to bezvadná ukázka skutečnosti, že ICT kompetence v mateřských školách jsou na velmi dobré úrovni.
~ Další prezentace se týkala logopedické péče v mateřské škole a přípravy pracovních materiálů pro cvičení s dětmi. Komplikací jsou zejména kumulace více postižení, což vyžaduje stále více specializovaných přístupů.
~ Zajímavé vystoupení na téma Angličtina v mateřské škole ukázalo, že v případě zařazení výuky cizího jazyka do programu školky je nezbytná pravidelnost a promyšlený přístup úměrný věku dětí. Takže především hry, živé slovo a dramatická výchova.
~ Velmi komunikativní byla prezentace jazykových rozcviček, kde učitelky přilákaly ostatní účastníky do hry tím nejpřirozenějším způsobem - přes sladkosti.
~ Animoterapie, velké téma se silným emotivním nábojem. Kromě prezentace byl uveden i krátký film, který poukázal na nezbytnost důvěry mezi dětmi a zvířaty. Pro děti s SVP jde například o rozvoj jemné a hrubé motoriky, rozvoj řeči, společná cvičení se psy či vnímání pozitivní energie zvířat. Téma zajímavé a náročné.
~ Interaktivní tabule je pro mateřské školy bezvadným prostředkem. Podle mne zde má větší potenciál než ve středních školách. Z pohledu dětí jde vlastně o velký tablet. Dynamičnost aplikací, které jsou velmi často zpracovány do formy her, vyžaduje jediné: dobrou připravenost učitelek.
~ Citlivou oblastí je práce s dětmi se zvlášť zvýšenými vzdělávacími i životními potřebami, ať již jde o postižení fyzické nebo mentální. Podobné aktivity budí především velký respekt, víc ani napsat nelze.
~ Z jiného soudku byla ukázka spolupráce se základní školou. Žáci 2. ročníků se stali čtenáři pro své mladší kamarády, přičemž jde o zajímavý trend v budování tzv. komunitních kruhů.
~ Pohádky a jejich význam pro přirozený vývoj dětí. Takové téma nabídly učitelky z waldorfské mateřské školy. Dramatizace příběhů v dětském provedení ukázala, jak důležitá může být potřeba čtení při každodenních aktivitách a jaké může vytvářet návyky až do dospělosti.

Toto setkání bylo již druhé v pořadí. Rozhodně ne poslední, témat je k diskusi hodně. A tak nezbývá než vymýšlet to nejvhodnější pro příští rok.
>>>>>

06-06-2013