BYOD po našem
Nedostupnost zařízení, různost platforem nebo jen nevíme, jak na to?
Musím přiznat, že pokud mne opravdu něco v ICT v poslední době oslovilo, tak na prvním místě jednoznačně BYOD (Bring Your Own Device). Nápad je geniální především svou jednoduchostí. Je zřejmé, že primární roli plnou otazníků zde hraje odlišnost platforem, ale v tom takový problém nevidím. Máme přece HTML, což potvrzuje moje přesvědčení, že budoucnost je v prohlížečích.
Větší problém přináší faktor školního prostředí. Když pominu skutečnost, že mobily a tablety jsou většinou při hodinách zakázány, tak kolik učitelů neinformatiků je schopno a ochotno se touto cestou vydat? A kolik ředitelů je přesvědčeno, že tato myšlenka si koncepční pozornost zcela jistě zaslouží?
V rámci DVPP máme za sebou řadu akcí zaměřených na cloud a hodnocených velmi pozitivně. Což znamená desítky učitelů, kteří by již mohli mít motivaci k rozjezdu. Prakticky na všech těchto seminářích se prezentuje používání tabletů a téma se hodně diskutuje. Zní to optimisticky. Znám ale ve svém okolí pouze jednoho učitele, který používá tablet ve výuce jako běžný nástroj. Je tedy problém opravdu jen v dostupnosti technologií?
Svým žákům mobilní zařízení doporučuji včetně aplikací, které mám vyzkoušeny. Mluvím o matematice a ne zcela multiplatformně bych uměl sáhnout i do fyziky. Kupodivu zájem u žáků není tak vysoký, jak bych očekával. Kalkulačka je stále na prvním místě, ostatně tu má také každý svou vlastní, což vlastně znamená, že BYOD funguje už desítky let.
Velkou výzvou jsou tabulkové kalkulátory na tabletech. S Numbers na iPadu jsem začínal před dvěma roky a nebylo to úplně jednoduché. Pochopit tabulky v iOS a aplikovat je například pro statistiku bylo docela pracné. Dnes je situace jiná, MS Excel je pro tablet zdarma a Google tabulky rovněž. Je ale jasné, že pokud kantor nepoužívá počítačovou verzi podobných kalkulátorů, sotva sáhne po té mobilní.
11-01-2015