Brána informatikům otevřená
Výbornou nadílku seminářů na ČVUT organizovala Elektrotechnická fakulta v oboru Otevřená informatika.
Když se sejde okolo třicítky kantorů informaticky zaměřených, je vždy o čem mluvit. Známé rádi vidíme, z neznámých se známí stávají. Téma je vcelku stručné: bavíme se o matematice, informatice a fyzice. Fundovaně a přínosně, s odrazem mnoha zkušeností. Program oboru OI je inspirativní a jeden s úžasem zírá, jak může vypadat moderní přístup k výuce.
Diskuse je i ke státní maturitě z matematiky, její způsob realizace prostě správný není a zavedení nové úrovně (M+) to jen podtrhuje. Na mne působí jako nekoncepční narovnávání přešlapů a jsem zvědav, kdy se objeví ČJ+ a CJ+. Je paradoxní, že se neumí například využít tak jednoduchý model, jakým je herní systém dosahovaných úrovní, který je generaci zkoušených poměrně blízký.
Programování. Má být zařazeno do výuky a v jakém rozsahu? Prezentace ukázala, že ano. U nás se programuje, byť zatím výběrově, ale v koncepci jsme se docela shodovali. Mne hlavně potěšil názor, že programovat na ZŠ a nižším stupni gymnázia by se mělo.
FEL na ČVUT má několik zajímavých programů pro základní a střední školy. Korespondenční semináře, přípravné kurzy nebo soutěže vypadají opravdu dobře. Pohledejte na jejich webu, stojí za to.
Pro mne nejzajímavější přednáška byla o tvůrčí výuce na střední škole v USA. (Což jsem okomentoval jako dobrý způsob, jak dostat kantory do deprese.) Ano, tak by to mělo fungovat, v určité etapě by se měl každý žák dostat do období, kdy se bude vzdělávat tím, že něco tvoří a řeší problémy. S tím se setkávám prakticky jen ve výběrovém semináři. Nevím jak jiní, ale já díky ŠVP větší prostor rozhodně nedostal, spíše naopak.
02-09-2015