Fotofiltr Kreuzberg
Kde začíná radost z mobilního focení?
Nedávno jsem psal o aplikaci Hipstamatic, která pracuje s fotografiemi buď v následné úpravě, nebo je zpracovává již při pořízení. Princip programu je v použití filtrů, které slouží jako připravené šablony. Ty lze naštěstí editovat, takže tvůrčí potenciál fotografa není nijak omezován. Některé filtry si zaslouží větší pozornost a tak jsem vybral sestavu Kreuzberg. Vycházím samozřejmě z představy, že uživatel chce tvořit, nikoli skrývat chyby na snímku (ostatně, co je vlastně chyba, že?).
Filtr Kreuzberg Hipstapak vychází z kombinace objektivu Johannes a filmu Strausberg. Objektiv je velmi kontrastní a hodí se například na zvýraznění objektů v popředí bez nutnosti vykreslování detailů. Výrazně tak zesiluje obrysy. Schopnost některé části fotografie tónově dokolorovat je ale spíše problém, hodně záleží na okolním světle. Zvolená forma půltónu vychází z tečkování, kde velikost teček a jejich vzdálenost dává výslednému obrazu zajímavý optický klam. Kombinace se světlem může tvořit iluzi mírného prohnutí, ale to je již hodně subjektivní pohled.
Film Strausberg tvoří podkladovou vrstvu jako texturu s novinovými vzory. Díky různé intenzitě světla vzniká zajímavé propojení, které se ale zdaleka nehodí pro každou situaci. Texty vytvářejí pocit, že noviny jsou z doby staré dobré Anglie v 19. století a celkový výsledek působí jako koláž.
Vyfotil jsem několik snímků a na některých bylo vidět, že nepromyšlené používání může vytvářet poměrně nudné kýče. Filtr se rozhodně nehodí pro krajiny, výsledek sice může na první pohled vypadat zajímavě, v podstatě se ale není čeho chytit. Naopak, pokud šikovně propojíte Kreuzberg s jiným filtrem zaměřeným spíše na barevnost, může vzniknout hezký produkt, na kterém vyniká jeden objekt.
Kreuzberg je čtvrť v Berlíně, která žije v podobném duchu jako například Soho v Londýně. Společenská nezávislost, punk a alternativní přístupy se odrážejí i v lehce bohémském pojetí digitální fotografie, možná proto došlo k takovému pojmenování.
11-12-2016