Několik slov o Moodle
E-learningové prostředí Moodle se stává stále oblíbenějším vzdělávacím systémem.
Když jsem před necelým rokem psal o svém prvním setkání se zajímavým e-learningovým prostředím Moodle, netušil jsem, jak se můj vztah k tomuto systému změní. Mám od té doby za sebou několik kurzů, které mi ukázaly, co všechno Moodle umí a kam až je možné v jeho využívání dojít.
Tvorba e-learningových kurzů
Neuvěřitelně intuitivní prostředí, které nabízí systémový přístup k celé metodice e-learningového vzdělávání. Je celkem jedno, jestli chcete použít Moodle jako podpůrný prostředek pro jinou formu výuky, tzv. blended learning, nebo se vrhnete rovnou do online vzdělávání bez přímého kontaktu lektora a studentů.
Celá základní stavba je podle mne ve třech směrech. Především příprava prostředí, ve kterém kurz poběží. Zde mám na mysli designérskou stránku, kdy může autor kurzů prostředí připravit na míru podle toho, co od studentů vyžaduje. Může se zaměřit na minimalizaci komunikačních možností a využít Moodle především pro nabídku studijních materiálů a některé aktivity. Nebo se rozhodne použít jej jako základní komunikační a publikační portál, který umožňuje prezentaci všem zúčastněným.
Další oblastí je příprava studijních materiálů, které jsou nabízeny několika způsoby. První možností je vkládání a psaní vlastních textů, které je možné editovat, doplňovat obrázky, animacemi nebo zvukem. Jiný způsob je tvořen formou odkazů, které využívají vlastní vložené soubory běžných internetových typů nebo cestu na jiné webové stránky. To jsou asi nejčastěji používané platformy pro studijní nabídku.
Třetí oblastí je potřebná interaktivita a zpětná vazba, která se provozuje prostřednictvím tzv. činností. Je jich celá řada. Nejpoužívanější je tvorba úkolu, který může být metodicky zpracován tak, že vyžaduje reakci studentů pomocí systému Moodle. Velmi oblíbené jsou ankety, které si nesou přirozenou jednoduchost a účelnost. Umožňují lektorovi celý kurz neustále rozvíjet podle reakcí studujících. Dle mého přesvědčení prakticky není možné vyrobit kurz, který by byl hned napoprvé dokonalý a uspokojující.
Velmi zajímavou činností je tvorba testů, které několika způsoby umožňují studentům zjišťování vlastní úrovně znalostí. Přestože se jedná o oblast technicky snadno zvládnutelnou, je dobré vědět, že metodické a didaktické zpracování testů vyžaduje zkušenost a praxi. O tom ostatně svědčí dlouhodobé diskuse a neshody na celorepublikové úrovni v otázkách kolem maturit, přijímacích zkoušek nebo hodnocení škol.
V podstatě není potřeba hlubokého technického vzdělání pro používání e-learningu. Mnohem důležitější je pedagogická oblast, která dává využití techniky správnou tvář. A Moodle se přímo nabízí jako alternativa srovnatelná s jinými vzdělávacími systémy.
>>>>>
03-09-2006