Články


Učitel ve spárech CLIL


Jděte do toho bez obav.

Před dvěma lety jsem ve třídě učil osm měsíců studentku z Thajska. Věkově ve druhém ročníku, předmět matematika a anglicky hovořící žačka, kterou tento obor baví. Ideální prostředí pro realizaci CLIL. Tedy nikoli metodicky zcela přesně, komunikace střídavě v češtině a angličtině podle aktuální situace ve třídě, nepříliš koordinovaně ani systematicky, ale zato přirozeně a spontánně.

Když se objevily Šablony pro SŠ, tak jsem šel do CLIL z jediného důvodu. Chtěl jsem si vyzkoušet, jak se projeví moje duální příprava, která s sebou nese pracovní prostředí v angličtině. Studenti mezitím zestárli o dva roky, takže jde o maturanty v osmiletém gymnáziu. Docela výzva, že? Přestože mělo jít o tzv. minilekce pro část výuky, já počítal vždy s celou hodinou.

CLIL v myšlenkové mapě

Mají za sebou hodně let angličtiny, dva žáci po roce stráveném v USA, zkrátka jejich připravenost by měla být dostatečná. Systém jsem si vytvořil velmi jednoduchý, práce ve dvojicích a BYOD. První část vždy slovní zásoba k tématu, dále stručná teorie, praktické úlohy a feedback. Já mobily ve výuce využívám běžně, tady měly dokonce větší přidanou hodnotu (slovník).

Řešení úloh bylo docela snadné, matematice je jedno, v jakém jazyku ji předložíte. Asi nejtěžší a snad i nejzajímavější byla pro žáky teoretická část. Chtěl jsem po nich, aby ji prvoplánově nepřekládali, ale z textu se snažili pochopit, o co jde. Ostatně příští rok na vysokých školách by to pro ně mělo být normální.

Pro mne měla smysl zpětná vazba. V podstatě jsem vždy pokládal dvě otázky: jestli pro ně byla angličtina problém jako cizí jazyk znalostně, a dále zda jim při řešení vadila (dovednostní problém). A když se neubránili feedbackovému vtípku či studentskému moudru, radost kantora rostla.

Pro mladé učitele by zapojení cizího jazyka do výuky jejich oboru mělo být docela přirozené. Nějakým jazykem si snad na fakultě prošli a pro přípravu materiálů by měly stačit i znalosti z gymplu. Pro mne byl CLIL osobní test, zda mám chuť se jím zabývat. Na rozdíl od výuky před dvěma lety nyní šlo o uměle tvořené prostředí. Asi to bylo hlavně díky bezvadným studentům, ale mne to i tak bavilo.

03-03-2019