Knihy o makrofotografii
Dvě velmi pěkně zpracované publikace, které by žádný fotograf neměl přehlédnout.
Publikací o digitální fotografii dnes najdeme na knižním trhu hodně. Není proto snadné porovnávat, která vlastně přináší něco nového. V řadě z nich najdeme prakticky totéž, i to bylo důvodem, proč jsem nad těmito dvěma chvíli váhal. Nakonec jsem do nich šel a rozhodně nelituji.
Makro a detail
Autor: Robert Thompson
Vydal: Zoner Press, 2006
Kniha je tématicky laděna do praktických metod, které vycházejí z autorových zkušeností ve fotografování optickým i digitálním přístrojem. Trochu mi trvalo, než jsem se v jeho záměrech zorientoval, protože mi připadalo, že zbytečně "skáče" z jedné formy do druhé.
Publikace je plná nádherných fotografií, které jsou doplněny informacemi o typu aparátu, použitém objektivu a blesku. Všechny snímky ukazují, jak k jejich pořízení autor přistupoval, proč použil uvedenou techniku, jak jeho výběr ovlivňovalo počasí, roční období, okamžité světlo, apod.
Fotografie jsou skutečně profesionálním dílem. Líbí se mi, že kniha zaujme i při pouhém listování, fotografované objekty jsou velmi dobře zexponované a určitě zaujmou. Dokonce bych řekl, že se i přes pouhé prohlížení nakonec většina lidí do knihy začte, protože snímky slouží jako praktická ukázka autorova záměru.
Nevím, jestli knihu chápat jako průvodce, ale pokud chcete s makrofotografií začít, určitě se vyplatí do ní nahlédnout.
Příběhy (ne)obyčejné makrofotografie
Autor: Milan Blsťák
Vydal: Zoner Press, 2006
Tato publikace je velmi krásná. Upozorňuje, že pohled člověka na svět kolem nás bývá často velmi povrchní, že nám unikají detaily. Autor neřeší technickou stránku makrofotografie, jeho záměr je výrazně umělecký. Na mnoha snímcích si hraje s kapkami vody v různých modifikacích a ukazuje, co dokáže světlo na rozhraní. Proto také první knihu výborně doplňuje o jiný pohled na podobnou problematiku.
Mikrosvět je plný barev, zvláštních tvarů, odrazů a lomů světel, příroda si dokáže vymodelovat neuvěřitelná díla. To vše je kolem nás a my to možná nevidíme. Je úplně jedno, jestli se naším cílem stane krystal ledu, květ, list nebo hmyz, nakonec záleží na citu fotografa, jeho smyslu pro kompozici, vnímání světla a mírné fantazii. Najednou zjistíme, že vidíme více, že zachycený obraz může vyvolávat různé pocity. A to všechno chtěl autor svými fotografiemi říct. Já jsem přesvědčen, že se mu to podařilo. Je to sbírka poezie, která vychází z představy, že my můžeme chtít cokoli, příroda si to nakonec stejně zařídí a přebere podle sebe. Na nás je, abychom k tomu nebyli lhostejní. Po mne osobně je kniha velmi motivační, od některých snímků jsem se nemohl odtrhnout a stále se k nim vracím.
Obě knihy vydal Zoner Press a musím říct, že jednoznačně patří k nejzajímavějším publikacím o digitální fotografii s konkrétním námětem, které byly v poslední době vydány.
>>>>>
20-01-2007