Micro:bit a měření kvality ovzduší
Parádní téma pro badatelskou výuku.
Po delší době jsem si pohrál s micro:bitem a sestavou IoT. Tentokrát jsem zvolil senzor na měření kvality ovzduší, protože mne zajímalo, jak je citlivý. Překvapivě funguje docela dobře a nabízí se tak zajímavé téma pro experimentování v přírodě s využitím algoritmizace. Micro:bit je geniální především svou jednoduchostí a jeho role roste s připojením dalších prvků.
Jde o sestavu Smart Science IoT Kit. Ta má výhodu, že obsahuje i malý displej, takže výstupy z měření jsou prakticky okamžité. Sestavení monitorovací stanice pro měření kvality vzduchu potřebuje ještě tzv. Dust senzor, který je součástí vybavení.
Nabízí se projektová výuka nebo badatelský kroužek. Stačí z oficiálních dat měření emisního zatížení ovzduší sestavit stupnici a začít měřit například v průběhu jednoho týdne. Vzhledem k tomu, že hodnoty jsou uváděny v μg/m3, jde také o fyzikální veličiny a převody jednotek. Určitě se jedná o zajímavější způsob než odvozování na tabuli bez přímé zkušenosti.
Naprogramovaný script je opět velmi krátký, neboť využívá připravené rozšíření. To si musíte do prostředí MakeCode doinstalovat přímo z nabídky. Poté již sestavíte kód pomocí bloků. Vzhledem k tomu, že se v další kartě objevuje zápis v Javascriptu, doporučuji jej vysvětlovat souběžně. Jde o to, že programování pomocí bloků je samozřejmě velmi snadné, ale zápis kódu přináší přidanou hodnotu pro informatiku.
IoT v uvedené sadě se hodí především pro práci v přírodovědných předmětech při badatelské činnosti. Protože informatika, resp. programování zde není cílem ale prostředkem. Je to dáno také tím, že žáci nemusí kód pracně vymýšlet, ale používají připravený produkt. Což také znamená, že učitel nemusí být nezbytně informatik a přírodovědcům stačí chuť a jednoduchý minikurz pro práci s micro:bitem.
Jednotlivé bloky jsou hlavně z rozšíření IoT.
Zápis kódu v Javascriptu je opravdu krátký.
Byly doby, kdy mne bavilo učit programování, dneska už to tak neprožívám. O to záživnější je smysluplné využívání hotových produktů. A právě o tom je IoT, na což bychom při výuce neměli zapomínat. Aby se informatika nestala samoúčelnou a produkovala nástroje využitelné jinde.
14-03-2021