E-learning 2.0 - realita nebo hudba budoucnosti?
Jde o změnu myšlení nebo pouze o alternativu k tradičnímu učení? Ovlivní nové studijní přiležitosti vzdělávání u nás?
Pokud bychom se pokusili zobecnit pojem e-learning, dojdeme možná k závěru, že jde o studijní prostředí, které využívá počítačové služby, v nejnižší úrovni dokonce bez Internetu. Na jedné straně to je dost zvláštní úvaha, protože e-learning je vývojově vázán na LMS systémy nebo publikační weby. Na druhé straně si ale musíme uvědomit, že k tomu, abychom vytvořili e-learningové prostředí plné různých kurzů, studijních materiálů, testů, apod., Internet ani nepotřebujeme. Stačí využívat lokální školní síť a vytvořit smysluplný systém za pomoci serveru v režimu intranet, který může být napojen na odborné učebny nebo školní knihovnu. Je ale zřejmé, že představa e-learningu bez vazby na využívání www prostředí není příliš aktuální ani lákavá.
Internet se stále vyvíjí technologicky i obsahově, v dnešním vzdělávacím světě není možné tuto skutečnost obcházet. S jeho přirozeným vývojem totiž roste uživatelská základna neuvěřitelně rychle, a to v kvantitě i kvalitě. Velkou výhodou je možnost studia přes webová rozhraní prohlížečů. Jejich design i funkčnost jsou ve velké míře srovnatelné a umožňují práci na webu i přes různé operační systémy. Do hry vstupuje sociální aspekt, který vede k určité technologické empatii vzhledem ke studujícím a výrazně ovlivňuje vzdělávací prostředí.
Web 2.0
V současné době se začíná stále více hovořit o Webu 2.0. V nejjednodušším vyjádření bychom asi mohli říct, že se jedná o proměnu HTML dokumentů v organizované využívání dat, a to v libovolných formátech (video, zvuk, texty, fotografie, apod.). Termín organizovaný je třeba brát velmi otevřeně. Může vyjadřovat konkrétní záměr vlastního webu (využívání v určité oblasti - např. pro studium), nebo jde o obecné zaměření (různé diskusní platformy, ukládání a stahování hudby a videa bez určení námětu). Postupně dochází k přeměně uživatelských dovedností v práci s různými webovými nástroji, které přístup k datům umožňují, a to ve směru k uživateli i od něj. Řada z nich již zažita je - například Skype nebo nástroje Google. Podle mne je otázkou krátké doby, kdy se touto cestou vydá i některý český portál.
E-learning 2.0
Využívání takových služeb ve vzdělávání, považuji v oblasti ICT za významný posun. Jde o vytvoření sítí, které umožní všem zájemcům využívat Internet především jako zdroj dat ke studijním účelům. Je možné předpokládat, že se takto budou vyvíjet i technické nástroje, ke kterým by měl být volný přístup. Různé studijní oblasti se soustředí do tzv. domén, s poněkud jiným smyslem než nyní. Vyjadřují totiž určité studijní zaměření, které nabízí platformu pro společnou práci.
V principu jde o významnou změnu. Tradičnost dosavadního vzdělávání stojí na myšlence linearity učení. Rozvoj Internetu, zejména právě při využívání zdrojů, spěje více k nelineárnímu pojetí, kde se pracuje hypertextově. Podle mne jde o zásadní střet v myšlení, který se vzhledem k vývoji a využívání ICT bude vyostřovat. Příkladem je nepříliš nadšený postoj dětí k literatuře, která k naší generaci neoddělitelně patří a těžce se smiřujeme se skutečností, že děti nečtou. Na druhé straně to ale přece neznamená, že se brání získávání nových informací. Jenom pracují se zdroji jinak, než jsme byli zvyklí my. Je otázkou, zda má naše školství dostatečný potenciál k tomu, aby byl tento trend zachytitelný. Já jsem v očekávání nějakého centrálního systémového přístupu poměrně skeptický a šanci vidím více v individuálním nadšení jednotlivých škol a učitelů.
Wiki
Za významnou a technologicky propracovanou možnost spolupráce považuji nabídku systémů Wiki. Osobně jsem stále fascinován jejich uživatelskou jednoduchostí a přívětivostí. Wikipedia je již poměrně známa, v USA patří mezi nejvíce navštěvované weby a i u nás zájem o ni roste. Ale aplikace Wiki do jiných oblastí, to je příležitost! Jeden z prvních webů u nás, který začal wiki prostředí využívat, je Mozek.cz. Zatím se tváří spíše jako všeobecně zaměřený portál, ale umožňuje zvyknout si na skutečnost, že můžeme data nejen využívat, ale také vkládat a editovat. Wiki je také součástí LMS systému Moodle, jeho existenci zde beru jako velkou výzvu. Velmi pěkný a jednoduchý systém pro osobní blogy je TiddlyWiki, o kterém již také byla řeč v jiných článcích. Modifikace tohoto webu je v mnoha alternativách a národních lokalizacích, stačí se podívat na stránky autora. V současné době se stává stále oblíbenějším produkt Ajax, který je možné stručně definovat jako asynchronní využívání JavaScriptů pro zpracování a čtení dat. Umožňuje menší zatížení serverů z pohledu SQL dotazů a slibuje zrychlení práce s Internetem.
Podcasting
Umisťování zvukových nebo video záznamů na Internet za účelem poslechu je celkem běžná věc. Jestliže je možné tyto soubory stahovat do mobilů, MP3 přehrávačů nebo je využívat jako studijní prostředek přímo na vzdělávacích webech, potom hovoříme o podcastingu. Nahrávky mohou být v podobném režimu jako články (RSS), tématicky se jedná o zajímavý posun psaného slova ke zvukovému nebo obrazovému záznamu. Je otázkou času, kdy se na Internetu objeví v této podobě různé přednášky a referáty, které budou texty doplňovat nebo nahrazovat.
Na zahraničních webech je možné najít řadu odkazů a diskusí na toto téma. U nás se této problematice začíná věnovat kromě některých univerzitních prostředí například časopis Computer, kde vycházejí lehce vizionářské články, doufejme, že si tento trend udrží. Pro mne byl velkou inspirací článek, který je v níže uvedeném odkazu, a za který autorovi děkuji.
>>>>>
16-03-2007