Nastane generační obměna?
O začínajících učitelích a kantorské zkušenosti.
Spojení slov v názvu rezonuje stále častěji. Konečně někomu dochází, že podpora uvádějících učitelů chce systém, nikoli pouze nadšení. Zažil jsem to sám v obou rolích a jsem za ně dodnes vděčný. Začít učit dnes je totiž náročnější. Jednak technologicky, jednak sociálně. Školy jako vzdělávací instituce jsou nenahraditelné, to nezmění ani AI. Každodenní vzniklé situace v nich zároveň vytvářejí mnoho alternativ a do popředí se dostává kantorská flexibilita.
Ve školství jsem docela dlouho. Realita byla vždy taková, že jsem se učil učit hlavně z pozorování zkušenějších. Fakulta mi dala velmi mnoho znalostí z oboru (M-F), za které jsem dodnes vděčný, ale prakticky žádné dovednosti, ty jsem získal až skutečnou praxí.
Vlastně si vybavuji dvě situace, ta první je z mých začátků na základce. Moje uvádějící učitelka mi během prvního roku předala přemýšlení nad každým dítětem a nikdy jsem už nepoznal lidštější kantorku. Nebavili jsme se o matematice a fyzice, ale o konkrétních žácích. Pro sebe si uměla zanadávat, ale při výuce byla uklidňující profík. Nikdo si nedovolil zpochybnit její nestrannost a objektivitu, a to učila i svého syna. Žiju z toho profesně dodnes.
Po nekolika letech jsem měl na gymplu na praxi studentku z posledního ročníku fakulty, která za několik měsíců měla stát před tabulí sama. Měla dokonalou přípravu (matematika), ale hodina se jí nepovedla. Harmonogram připomínal sociální inženýrství, což podle mne nemůže dlouhodobě fungovat. Asi jsem ji potom přesvědčil, že: a) méně je někdy více, b) pracovat musí hlavně žáci, c) kantor musí částečně improvizovat, což je cennější než vyšperkovaná příprava. Druhý den šla do stejné třídy připravena jinak. Odcházela se slovy, že "žáci byli skvělí". Byli stejní jako předchozí den, jen dostali svůj prostor.
Co tím chci říct? Učitelství patří mezi povolání s velkým rozsahem. V každém oboru je tvůrčí s vysokou přidanou hodnotou. A proto sem patří improvizace. Tu si ale může dovolit jen pedagog, který rozumí svému oboru. Navazuji tím na můj názor na knihu Sedm mýtů o vzdělávání. Je totiž i o předávání zkušeností s obousměrným respektem. K tomu potřebujeme jednak učitele ochotné své dovednosti předávat, jednak kantory, kteří chtějí ke znalostem ze studia na fakultách tyto praktické dovednosti získávat.
12-03-2023