Články


Umění vzdělávání


Jak se pozná dobrý pedagog?

Před několika týdny jsem byl účastníkem kurzu. Pro mne, jinak profesně v roli učitele nebo lektora, jsou podobná setkání hodně přínosná. A tady jsem byl nadšen z výstupu lektora. Ani jednou totiž nezapnul prezentaci, nic nepromítal, pouze mluvil, kreslil a ptal se. Vysvětlování pomocí schémat mám rád, tady to vedlo k bezvadným diskusím. Já prezentace ve výuce nepoužívám nikdy, co bych s nimi v matematice dělal, že? My hlavně společně řešíme.

Proč to zmiňuji? Jako učitelé si musíme pořád připomínat, jak důležitý je mluvený projev. Možná nám dojde, až když se ocitneme v roli klienta, jak velkou přidanou hodnotu může mít frontální přístup, když nás vtáhne do hry. Protože je důležité, aby lektor nebo učitel splňoval tři základní podmínky. Rozumí tomu, co říká, je dostatečně empatický a má nemalou míru tolerance. Metodicky a odborně dobře řízená diskuse je totiž opravdu efektivní.

Známý citát Alberta Einsteina "pokud to neumíš vysvětlit jednoduše, nerozumíš tomu dostatečně dobře" znamená možná víc než všechny progresivní formy vzdělávání dohromady.

Umění vzdělávání

28-01-2024