Nebojte se umělé inteligence
Další Pedagogický den v Krajském vzdělávacím centru v Sokolově.
Máme za sebou další Pedagogický den (2024), což je celokrajské setkání pedagogů v Karlovarském kraji. Pořádáme jej pravidelně jednou ročně, zpravidla na jaře. Letos jsme zvolili téma, které hýbe celým světem a školství není výjimkou. AI se nám určitě nevyhne a protože patřím mezi učitele, kteří umělou inteligenci ve vzdělávání vnímají jako jeho brzkou součást, na akci jsem se moc těšil. A nebyl jsem sám, zaplněná aula našeho gymnázia působila hodně natěšeně.
Pohybujeme se mezi mnoha názory, přičemž řada z nich má svou vypovídací hodnotu. Vybral jsem dva, v nichž budoucnost vzdělávání a závislost na digitálních technologiích očekávám.
Učitelé, kteří nebudou umět používat technologie, budou v budoucnu nahrazeni těmi, kteří je používat budou.
Stejně jako kalkulačka nenahradí potřebu porozumění matematice, AI nenahradí potřebu lidského spojení, přizpůsobivosti a vedení ve třídě. Budoucnost vzdělávání nespočívá ve sterilních, robotizovaných učebnách, ale spíše ve vyvážené kombinaci lidské odbornosti a technologické podpory. K tomu budou učitelé potřeba.
Ve spolupráci se společností Microsoft jsme pozvali a posléze uvítali kantory, kteří chtějí o umělé inteligenci vědět víc. Vlastně ani nevadilo, že celé povídání stálo na Microsoftu. Jeho tah na branku ohledně školství je asi ze všech hráčů nejsilnější. Osobně i pracovně používám jiné prostředí, když ale srovnám dopad do vzdělání, uvědomuji si, že to není jen o AI, ve hře je také Makecode, Minecraft a další příležitosti.
Hostem setkání byl Karel Klatovský. Slyšel jsem jej víckrát díky jejich pravidelným Roadshow, ale Pedagogický den byl hlavně o edukativním přínosu, nikoli o prezentaci produktů. Dokonce tak výrazně, že se mne o přestávkách ptali učitelé, zda je šance jej pozvat přímo do škol. Protože zapojení AI do chování aplikací je opravdu návykové.
Spokojenost účastníků byla velká. Snažíme se v našem Krajském vzdělávacím centru jednak neustále sledovat moderní výukové trendy, jednak chápat jejich dopad do vzdělávání. Sázíme hodně na prezenční setkávání. A když se takto potkají desítky kantorů ze základních a středních škol, je skvělé sledovat jejich vzájemné předávání zkušeností. I o tom má školství být. O to více si ceníme, že se Pedagogického dne zúčastnili i lidé z KÚ Karlovarského kraje, kteří mají regionální školství ve své gesci, a také zástupci z ČŠI a NPI v Karlových Varech.
Školy u nás jsou bubliny. Je to přirozené, protože každá má vlastní puls života. A záleží na ředitelích a učitelích, jak moc jsou ochotni z bubliny vykouknout nebo nechat ostatní nahlédnout dovnitř. My se o otevřenost snažíme a ona se docela odvděčuje. Platí to pro učení dětí i pro další vzdělávání učitelů. Pedagogické dny k tomu již dlouho patří a staly se tradicí.
14-04-2024