Planimetrie v převrácené třídě
Úvodní text k elearningovému kurzu.
Hned na začátku musím říct, že k převrácené třídě přistupuji velmi prakticky a na základě vlastní zkušenosti. Nečekejte hluboké pedagogické rozbory, mně jde hlavně o co nejjednodušší tah na branku a smysluplnost i v dlouhodobějším horizontu. Termín převrácená třída, který se v článcích ke školství občas objevuje, není nijak koncepčně ukotven. V podstatě k tomu vede skutečnost, že se moc nenosí styl "přenesení odpovědnosti na žáka".
Role učitele je tady také jiná, neboť působí spíše jako poradce při konzultacích. Samozřejmě kromě toho, že musí převrácenou třídu připravit, průběžně sledovat a vyhodnotit.
Já jsem tuto metodu začal používat během online výuky v době uzavřených škol a dodnes jsem přesvědčen, že splnila účel. Každá online hodina (synchronní výuka) byla vlastně konzultace o zadaných pracích a případných nejasnostech. Příprava žáků (asynchronní výuka) se opírala o má videa a především díky tomu jsem udržel systém výuky pod kontrolou.
V principu jde o to, že učitel nic předem nevysvětluje a žáci plní úkoly na základě materiálů, které mají k dispozici. Představme si řešení lineární rovnice: žáci mají k dispozici vysvětlení postupu, návodné ukázky (video, text, obrázky, …) a po jejich prostudování řeší sami, ve dvojicích, nebo skupinově zadané úlohy. Učitel funguje pouze jako průvodce a případný poradce, pokud potřebují trochu popostrčit. Což by se mělo dít výjimečně.
Takový úkol vyžaduje jednak samostatný přístup žáků, jednak zvyk takto pracovat, a dále si práci umět řídit - plánovat, řešit, ověřovat. Což je velmi obtížné i pro dospělé studující. Pokud jste se někdy připravovali sami na nějaké zkoušky, víte, co tím myslím.
Pro žáky gymnázií by převrácená třída neměla být problém napříč předměty včetně přesahů, i když vím, že to tak jednoznačné není. U žáků jiných středních škol to hodně závisí na oboru, umím si představit podobný přístup při různých návrzích v odborném zaměření. U žáků základních škol jde o diferencovaný přístup, inklinující spíše ke studijním typům. Hodí se i pro žáky s vysokou absencí.
Kurz, který jsem v rámci DVPP pro učitele zpracoval, je zaměřen na polohovou planimetrii, která bývá pro žáky docela obtížná. Zejména u úloh, které vedou k vlastnímu úsudku a nejsou jen kopiemi vzorových příkladů. Protože používám video pro přípravu běžně, nemám problém s aplikováním do výuky, i když s rozdílnými výsledky. Jde mi především o styl práce vedoucí k samostatnosti.
Proto je v každé kapitole zadán úkol s jednou nebo více úlohami (já to řeším u svých studentů seminárními pracemi, na které jsou zvyklí a vlastně jsou za ně i rádi). K vyřešení by měla pomoci videa. Jejich obsah je zaměřen na konkrétní problematiku a tato struktura by měla studium usnadnit.
Všechno je tvořeno v Geogebře, jednak mi vyhovuje a ve výuce ji používám hodně často, jednak jsem přesvědčen, že učitel matematiky ji využívat má, protože jde o asi nejlepší tvůrčí prostředí, které dnes máme k dispozici. Pokud chceme něco po žácích, měli bychom být jednak přesvědčeni o přínosu, a dále bychom si měli vybraný přístup sami prožít. Všechna videa jsou volně přístupná na YouTube, kurz jim dává systém.
10-11-2024