Články
Programujeme Mashup aplikace pro Web 2.0 v PHP
Autor: Shu-Wai Chow
Vydal: Computer Press, 2008
Spojení pojmů Web 2.0 a Mashup aplikace má svůj význam. O tom, že se Internet pomalu mění v platformu plnou služeb, které nahrazují desktopové programy, už asi pochybuje málokdo. Je zřejmé, že nejde o plnohodnotnou náhradu, ale zároveň se ukazuje, které aplikace jsou opravdu potřebné. Řada komunitních webů naznačuje, co uživatele láká, ať již jde o YouTube, Flickr, Google Maps nebo Facebook. A Mashup znamená míchanici různých webových zdrojů takovým způsobem, aby měl uživatel všechno potřebné pěkně pohromadě a hlavně rychle dostupné. Že tyto webové hybridy opravdu fungují, je zásluha jejich poskytovatelů. Jde totiž o datový formát, který umožňuje snadnou použitelnost (nejčastěji XML).
Autor v publikaci zvolil několik příkladů, které ukazují praktické využití těchto dvou směrů. Hned první studie nás asi příliš neuspokojí, protože se týká internetového obchodu Amazon.com. Další kapitoly již jsou ale hodně zajímavé, zejména práce s YouTube a propojení aplikace Google Maps s Flickrem, který umožňuje vytváření fotoalb s dalšími komunitně laděnými prvky. Kdo tyto weby využívá, určitě by měl některou možnost vyzkoušet.
Já jsem nakonec zvolil Last.fm. Hudbu poslouchám pořád, tak proč svůj web nepřipojit? Přesně podle návodu v knize jsem použil možnosti na webu www.audioscrobber.com, který je s Last.fm provázán. Nabízí formát XML, což je pro další zpracování pomocí PHP velmi pohodlné. A tak jsem si přidal do svých stránek nejposlouchanější interprety a alba, která mi Last.fm umožňuje přehrávat přes jeho rozhraní. Ukázka je velmi jednoduchá, jde mi pouze o to, předvést, že aplikace fungují. Ostatně, na webu mám seznam interpretů z Last.fm již delší dobu. Jde o dynamické zápisy, které se mění, data samozřejmě nejsou u mne, pouze jsem připojen na jejich zdroj.
Dnes se hodně hovoří o API (aplikačním rozhraní). Na jejich vizuálním a technickém zpracování stojí řada moderních internetových služeb, což je výrazný posun zejména pro příležitostné uživatele. Ti totiž nechtějí studovat záludnosti a nestandardní chování webů, ale naopak by rádi nějakou službu pohodlně a rychle využili. Dobrým příkladem je Google se stále rostoucí jazykovou lokalizací v mnoha směrech. A například YouTube se takovému využití přímo nabízí.
Publikace je opravdu zajímavá, její použitelnost je dána tím, co potřebujeme. Určitě je lehce vizionářská, mně se moc líbí. Na webu vydavatele najdete i zdrojové kódy k jednotlivým ukázkám, navíc přeložené do češtiny.
>>>>>
02-11-2008