Články
Využití Moodle z pohledu uživatelů
Jsou online nástroje opravdu přínosem pro studium, nebo si jen hrajeme?
LMS Moodle běží ve škole již třetím rokem jako uzavřený vzdělávací server. Letos si původně používaná verze 1.6.1 řekla o výraznou aktualizaci, proto jsme sáhli po poslední stabilní verzi 1.9.3. Záměr s inovací provázel i průzkum na dosavadní využívání Moodle při studiu. Celá strategie je založena na bázi dobrovolnosti ze strany učitelů. Nikdo nemusí psát kurzy povinně, přesto jejich počet postupně roste. Průzkumu se zúčastnilo 95 % žáků a byl zcela v režii studentů 4. ročníků. Výsledky jsou docela potěšitelné.
Výsledky průzkumu
1) Používáš Moodle?
Ano – 90%
Ne – 10%
Asi není co dodat, počet účtů v administraci je vyšší než počet současných studentů, protože se sem vrací i někteří absolventi. Další výsledky již vycházejí z uvedených 90% aktivních uživatelů.
2) Jak často navštěvuješ Moodle?
Méně než 1x týdně – 41%
1-2x týdně – 43%
3-5x týdně – 11%
Více než 5x týdně – 5%
3) Chodíš na Moodle povinně?
Ano, v rámci výuky – 38%
Ano, odevzdávat úkoly – 31%
Ano, z jiných důvodů – 7%
Ne – 24%
4) Který předmět na Moodle navštěvuješ nejčastěji?
Matematika – 7%
Fyzika – 21%
IVT – 28%
ZSV - 22%
Jazyky (cizí i ČJ) - 7%
Ostatní - 15%
Je zřejmé, že tato otázka je závislá na počtu kurzů v jednotlivých předmětech a učitelích, kteří je používají. Kromě fyziky a informatiky je potěšitelné zapojení humanitních oborů (základy spol. věd, jazyky). Některé předměty v Moodle zatím žádné kurzy nemají.
5) V kolika kurzech jsi zapsán(a)?
V 1-4 kurzech – 75%
V 5-7 kurzech – 11%
Ve více než 7 kurzech – 3%
V žádném - 11%
6) Jak se v Moodle orientuješ?
Zcela bez problémů – 31%
Celkem ano – 46%
Jde to – 16%
Moc ne – 4%
Vůbec – 3%
Tato otázka je důležitá, neboť směřuje k intuitivnosti systému. Z odpovědí je vidět, že jde opravdu o prostředí, které je cílené na studium.
7) Jakou známku bys dal(a) grafickému zpracování Moodle?
Výborně – 16%
Chvalitebně – 47%
Dobře – 28%
Dostatečně – 7%
Nedostatečně – 2%
Známkování dopadlo vcelku dobře. Škola má pro Moodle autorský designový motiv, který je navíc v nové verzi kompletně přepracován. (Otázku si i přes mé námitky prosadili studenti, asi mi tím chtěli něco naznačit…)
8)Jaký prohlížeč pro Moodle používáš?
Internet Explorer – 54%
Mozilla Firefox – 34%
Opera – 9%
Chrome – 2%
Jiný – 1%
9)Odkud se do Moodle nejčastěji připojuješ?
Z domova – 76%
Ze školy – 22%
Odjinud – 2%
Tyto výsledky jsou potěšující. Moodle umožňuje celkem bezproblémový přístup, sám řeší zapomenuté heslo a uživatelská jména je možné upravit ve škole. A více času v prostředí Moodle snižuje potenciální nebezpečí jiných internetových lákadel.
10) Považuješ za nutné přístupové klíče do Moodle?
Ano – 23%
Ne – 61%
Nevím – 16%
11) Jaké je tvé celkové hodnocení Moodle?
Výborně – 20%
Chvalitebně – 52%
Dobře – 20%
Dostatečně – 5%
Nedostatečně – 3%
I tyto výsledky ukazují smysluplnost Moodle. A dopadly adekvátně využívání v praxi.
Závěr
Celkově je vidět, že Moodle si našel během svého krátkého života ve škole stabilní místo. Kurzy jdou napříč studiem od prim po maturanty, navíc jej využíváme pro školní fotosoutěž nebo v něm mohou studenti v rámci tříd sdílet vlastní studijní materiály. Právě rozjíždíme novou verzi, v designu, který je graficky jednoduchý i osobitý zároveň. Kurzy píšou učitelé a studenti to vědí. Podle mne to prospívá i celkovému klimatu ve škole.
Moodle je rozhodně velkou výzvou i po technické stránce. A nejen pro mne, také studenti v něm hledají inspiraci. Vytvořili si například vlastní uzavřený systém pod vtipným názvem šMoodla.
02-02-2009