it´s too late to be late again

Články



Design odkazů


Hypertextový odkaz je výrazným pomocníkem při použití Internetu. Aby pomohl, musí být vidět...

Hypertextové odkazy patří mezi nejdůležitější vymoženosti, které nám Internet při vyhledávání informací nabízí. Už z toho plyne, že by měly být poznat i při letmém pohledu na webovou stránku. Asi by bylo dost podivné, kdybychom nástroj pro další zdroje informací museli nejdříve pracně najít. Proto je třeba dodržet zásadu rozlišení odkazů od běžného textu. To je možné dělat několika způsoby – podtržením, jinou barvou, popř. obrázkem, nejčastěji ve formě tlačítka. Navštívený odkaz bývá také zpravidla zabarven jinak než ten původní. Důvod je jasný - aby si návštěvník nemusel pamatovat, kde všude byl a zbytečně neztrácel čas opětovnou návštěvou stejné stránky.
Zároveň je důležité vnímat webový projekt v celé konstrukci. V orientaci totiž záleží na tom, zda používáte rámce, zda se stránky otvírají do nových oken, popř. jestli se odkaz a název stránky jmenují stejně nebo podobně.

Jak jsem to vyřešil na Chytráku Timovi?
Zásadní přístup je, že nenavštívený a navštívený odkaz vypadají stejně. Proč? Zkoušel jsem různé kombinace barev písma, pozadí a odrážek, ale do designu mi jiná barva nevyhovuje, jedině snad podobný odstín. Navštívené odkazy jsem postupně jemně podbarvoval nebo označoval kontrastně. Nakonec jsem zůstal u původního návrhu s tím, že název odkazu odpovídá názvu stránky (důležité!). Díky tomu by se měl návštěvník webu orientovat celkem v pohodě.
V navigačním menu se mi podtržení moc nelíbí, proto jsem ho nepoužil. Navíc si myslím, že zde odkazy vypadají dostatečně odlišně díky umístění v levém a pravém bloku.
Větší problém je odkaz v textu. Mnou zvolená barva pod číslem #cc0000 není v černé barvě písma příliš výrazná. Vyřešil jsem to tak, že zde uvedené odkazy jsou podtržené a při přejetí myší si inverzně prohodí barvu písmo s pozadím. Jde tedy o určitý kompromis, kdy barva odkazů zůstala zachována, pouze se změnila reakce na přejetí myší.
Všechno je samozřejmě vyřešené pomocí kaskádových stylů. Zvyšovat velikost stránky použitím JavaScriptu je zde totiž zcela zbytečné.

Používání více stylů pro odkazy v jednom webu není příliš vhodné. Tady se snad povedlo toto pravidlo porušit celkem bez zmatení návštěvníků stránek.

08-08-2005

Na Timovi
Ve světě