it´s too late to be late again

Články



Jak na Linux ve škole?


Několik slov o tom, že Linux je hlavně o lidech.

Počet škol, které používají nějakou distribuci Linuxu je jako šafránu. Nemá cenu hledat příčinu, spíše je otázkou, jestli se tento stav může nějak změnit? Podle mne nikoliv. Je to zvláštní situace, měli bychom hledat nejúspornější řešení, ale ekonomické prostředí je nastaveno tak podivně, že nahrává spíše utrácení. Skutečnost, že většina nového hardware s sebou do školy automaticky přináší nějaké to microsoftí klíště, je posílena různými projekty, které umožňují nákladnější vybavení místo výchovy uživatelů.

Kdykoli čtu na webu Linuxexpres.cz nějaký článek o používání Open Source ve škole, vnímám jej jako malé světlo. Ne kvůli tomu, že bych ortodoxně trval na svobodném software, ale jakákoli alternativa rozšiřuje znalosti a dovednosti. A šance, že naše školy budou opouštět absolventi, kteří neznají pouze Windows, by měla být výzvou. Nejlepší cesta k postupnému seznamování žáků s Linuxem ve škole nemusí mít s výukou moc společného. Nasadit alternativní operační systém do hodin, navíc jako hlavní pracovní prostředí, je odvážný a velmi těžko obhajitelný krok rovnající se malému harakiri. Tak to zkusme jinak. Představme si základní školu, nejlépe 1. stupeň. Na chodbě nebo ve třídě několik starších počítačů, na kterých mohou hrát žáci hry. Situace jako stvořená pro první seznámení s Linuxem. Děti totiž žádný systém neřeší, k počítači přistupují účelně. Stačí jedna ukázka a dál si vystačí bez kantora.

My jsme zvolili podobnou cestu přes školní studovnu. Ta vznikla v době SIPVZ jako výsledek projektu a nesla se v duchu Mandrake/Mandriva Linuxu. Systém sloužil poměrně dlouho (od roku 2006), před rokem jsme nově nasadili na tyto původní počítače Ubuntu. Studenty zde vidím denně, bývá tu poměrně plno. Věk našich žáků je od dvanácti let až po maturanty. Nepamatuji si, že by někdo z nich v poslední době prostředí Linux ve studovně nějak řešil. Je to vlastně přirozená výchova, která nahrává mému názoru, že absolvent gymnázia by měl být schopen pracovat nezávisle na operačním systému.

Asi nejvíce žádanou funkcí je přístup na Internet. Jde o požadavek,který zásadní rozhodnutí výrazně zjednodušuje. Ostatně Google to uchopil podobně. Nebude dlouho trvat a nároky se změní především na dostatečnou konektivitu a spolehlivý prohlížeč. Budeme se ptát, pod jakým systémem poběží?

15-06-2011

Na Timovi
Ve světě