Články
Facebook v publikacích
Autor: Dominik Dědiček
Vydal: Computer Press, 2010
Vydávat v dnešní době knihy o Facebooku je velmi odvážné. Fenomén virtuálního života je totiž tak rozšířen, že každý uživatel této platformy se cítí dostatečně zkušeným a tištěná podoba se může zdát zbytečná. Situace je ale jiná, minimálně na úrovni bezpečnosti a ochrany dat. Obě uvedené publikace jsou od stejného autora a prakticky se zaměřují na stejnou problematiku, vždy z jiného pohledu. Nepřímo se tak nachází i odpověď na otázku, které funkce a aplikace vlastně uživatel potřebuje? Možná vám hlavou probleskne i myšlenka, zda je lepší mít všechny služby pod jedním poskytovatelem, nebo raději vsadit na větší pestrost.
Facebook jednoduše je útlá knížečka, která se věnuje popisu prostředí v jeho jednotlivých oblastech. Autor je zkušený uživatel, což je z textu vidět. Rozdělení jednotlivých kapitol sleduje postupné pronikání do tajů Facebooku a ukazuje, že služby, které prostředí nabízí, jsou opravdu rozsáhlé. Určitě není jednoduché všechny správně uchopit, to je ale dáno cílem. Možná si řeknete, že pro vás je kniha zbytečná, že vás Facebook ničím nepřekvapí. V takovém případě doporučuji začít Přílohou B, která obsahuje test dovedností. Třeba zjistíte, že vaše mínění je optimističtější než realita. V takovém případě je u odpovědí vždy uvedena kapitola, která problém řeší. Docela zajímavý přístup ke čtení.
Druhá publikace pod názvem 333 tipů a triků pro Facebook nabízí jiný přístup, který má spíše poradenský charakter. Autor na základě zkušeností sestavil nejčastější otázky a odpovědi podle toho, co může uživatele potkat. Velká výhoda takového uspořádání je v manuálovém využití pro řešení méně jednoznačných postupů. Záběr knihy je poměrně široký, prakticky sahá do všech tajů Facebooku.
Facebook vyvolává mnoho emocí, je milován i nenáviděn, především je ale využíván. Rozumět celému prostředí je důležité. Dnes nabízí možnost prezentace, komunikace a dalších komunitních oblastí tak široce, že po něm sahají jednotlivé osoby i instituce z komerční a veřejné sféry. Filozofie prostředí přitom stále působí trochu "cize". Možná jde o subjektivní pocit, ale i přes českou lokalizaci mám pocit, že Facebook se sem tak úplně nehodí. Což samozřejmě nemá vliv na šíři uživatelů, spíše jde o cíle využití.
BTW: Už jste zkoušeli na Facebooku nějaký účet zrušit? Pokud ne, tak věřte, že jde o něco jiného než je nabízená deaktivace. Alespoň doufám.
>>>>>
06-07-2011