Články
Pod vlivem Facebooku
Autor: David Kirkpatrick
Vydal: Computer Press, 2011
Autorův novinářský přístup se v knize projevil na plné čáře. Velmi mne oslovil styl, jakým je napsána. Má spád, děj, popisované role nejsou fiktivní a jména mají tváře. Jestliže je v podtitulu uvedeno, že se jedná o Bestseller the New York Times, umím si představit zájem veřejnosti. Popisovat společnost Facebook od jejího zrodu po současnost je určitě velký zážitek, neboť jde o téma čtenářsky vděčně. A když se k tomu přidá možnost setkávat se s hlavními aktéry osobně... Jinými slovy, tento článek není o recenzi knihy, ale spíše o pocitech, které její přečtení vyvolalo.
K Facebooku mám lehce rezervovaný přístup, stejně jako k většině jiných sociálních sítí. Vadí mi poměrně laciná dostupnost, která díky lokalizacím do češtiny prakticky nenutí uživatele nějak si působení v podobných prostředích zasloužit. Svůj účet na Facebooku jsem několikrát smazal a opět obnovoval, nakonec pod vlivem této knihy zase zprovoznil. Počet přátel v hodnotě nula bude pravděpodobně stále příčinou, že mne kouzlo Facebooku bude míjet. Je otázkou, zda takové prostředí potřebuji? Mark Zuckerberg tvrdí, že ano, v budoucnu se prý bez něj neobejdu. Stejně jako mnoho dalších lidí na celé planetě.
Fenomén doby asi opravdu není jen módní vlnou. Jeho možnosti jsou ale velkým varováním. Jsme opravdu schopni unést virtualitu našeho jsoucna, odhalenou ostatním lidem tak laciným způsobem? To už není hra, ale forma sociální existence. Facebook není anonymní a je neuvěřitelné, jak to funguje. Můžete si zřídit účet pod jiným jménem, ale nijak si nepomůžete. Pokud totiž nevystupujete sami za sebe, nikoho nezajímáte. A má taková role smysl? Největší rizika Facebooku nevidím v jeho existenci ani v uživatelích, ale v množství služeb, které nabízí. V dnešním komunikačně vypjatém světě totiž lze velmi těžce ohlídat, zda se nám s jejich využíváním nevnucuje zároveň i něco dalšího, byť zpočátku v podobě reklam.
Všechny podobné úvahy vás při čtení knihy musí napadnout, stejně jako postupná potřeba si prostředí osahat. Příběhy několika klíčových lidí jsou silnou motivací. Zároveň ale pouhým zlomkem změn, které v našem chování Facebook ovlivňuje. Jde o sociální evoluci napříč celým světem, o digitální "Schengen", který bourá hranice a bariéry a stříhá virtuální ostnaté dráty mezi národy. Asi to tak má být. Nebo ne?
>>>>>
11-03-2012