Články
Tablety již přešlapují přede dveřmi
Přichází už do škol čas pro tablety, nebo je stále ještě brzy?
Otázka se má trochu jinak. Jsou už školy na novou technologickou vlnu připraveny? A pokud ne, připravují se na ni? Docela zajímavou analýzu jsme zvolili na workshopu pro ICT metodiky, který se konal v Krajském vzdělávacím centru. Úvodní část patřila diskusi na téma notebook, netbook, nebo tablet? Naprostá většina účastníků se rozhodovala mezi klasikou, kdežto tablety zatím spíše ne. Nejdůležitější argument je logický. Nejde ani tak o neznalost těchto zařízení, ale spíše o jejich smysluplné zapojení do výuky. Jedna věc je vlastní technologie a druhá didaktické využití.
Součástí workshopu byla i ukázková práce s iPady, kterou nám zajistili hosté z platformy iPad ve škole. Díky tomu, že se podařilo mít pro každého účastníka jeden tablet, šlo o hodně zajímavý vstup do světa nových technologií, pro některé možná poprvé. Během tří hodin praktické činnosti na iPadech bylo možné poznat vše podstatné z pohledu běžného uživatele. Produkty Apple jsou skutečně intuitivní a snadno pochopitelné, každá příležitost k jejich "osahání" je velmi cenná.
Je ale otázkou, zda se změnila motivace pro využití ve škole? Je možné s pomocí tabletu učit? Určitě ano, nicméně je třeba reálně zhodnotit současný stav: množství výukových aplikací u nichž je vyžadována čeština, údržba (dobíjení, správa zařízení), netradiční prezentační použití a připravenost učitelů, zejména neinformatiků. Poslední bod je nejdůležitější, kromě technických dovedností a přístupnosti k zařízení jde o chuť tablety používat. Je zřejmé, že konzervativní názor je také na místě, jde ale o rozhodnutí, zda řešíme dnešek nebo zítřek.
iPad je zařízení, které vyžaduje kompromisní přístup. Ten vychází ze skutečnosti, že zde není podpora Javy a Flashe. Přílišná orientace Apple na HTML 5 je sice chvályhodná, ale striktní odmítání uvedených platforem je prozatím velkou brzdou. Další pro nás odlišnou strategii tvoří adresářová struktura, která prakticky žádná není. Resp. nelze hledat tradiční uspořádání jako ve Windows nebo Linuxu. Každá aplikace má vlastní úložiště, což Apple zdůvodňuje zvýšenou bezpečností. Naopak, orientace některých aplikací na clouds různých prostředí je zajímavá a ukazuje, že tak to jednou bude.
Určitě se vyplatí sledovat trendy v USA. Orientace Apple na vzdělávání má logiku, neboť jde o velký trh. Důležitý aspekt je v množství českých aplikací pro školy. Tvrzení, že angličtina již není bariérou, je nesmyslné. Dalším oříškem je licenční politika Apple, kde nefunguje multilicence tak, jak jsme zvyklí. A fakt, že naše školství je díky přístupu tradičních hráčů na softwarovém hřišti docela zhýčkáno, hraje velkou roli. Vzhledem k tomu, že my určitě nebudeme jazýčkem na vahách v prodejích Apple, asi těžko se něco změní. Takže i při korunových cenách za aplikace se v množství zařízení nákupy prodraží.
Ani nevím, jestli lze tuto úvahu nějak uzavřít? Výsledky dotazníků ohledně obsahu workshopu dopadly velmi dobře, iPady se líbily. ICT metodici jsou nositeli nových technologických trendů na školách včetně pomoci učitelům s hledáním smysluplného využití ve výuce. Je nutné, aby alespoň oni drželi krok se žáky, kteří začínají tablety používat stále více. Nebude to možná trvat dlouho a tyto podivné placky začnou plnit úlohu sešitů i učebnic.
01-05-2012