it´s too late to be late again

Články



Pedagogický den v Karlovarském kraji


Komplexní pohled na testování žáků v projektu NIQES.

Dne 12. června 2012 proběhla již čtvrtá konference nazvaná Pedagogický den, kterou pořádalo Krajské vzdělávací centrum na Gymnáziu v Sokolově. Zaměřena byla na testování žáků 5. a 9. tříd v rámci projektu NIQES a na problematiku integrovaných žáků.

Já se chci zde věnovat první části, protože NIQES má zajímavě nakročeno a obsahuje řadu souvislostí, které školské veřejnosti unikají. V roli vystupujících se představili ředitelka inspektorátu ČŠI v Karlových Varech, ředitelka základní školy na malém městě, zástupkyně ředitele gymnázia a zástupce ředitele úplné základní školy s přírodovědným zaměřením.

Začnu prezentací ČŠI. Nevím jak pro ostatní, ale pro mne bylo toto vystoupení velmi fundované. Vlastní testování se bere jako izolovaná záležitost, možná právě proto prochází mediální kritikou. Dostává se tak do nepříjemné polemiky podobně jako státní maturita. A tady je přitom zásadní rozdíl. Zatímco maturita se zaměřuje na konec studia a pouze má snahu cosi měřit, u NIQES je výrazná přidaná hodnota v celém procesu všech klíčových aktivit. Testování zde tvoří pouze jednu složku. Předchází mu další nabídka školám v podobě banky úloh a různých testů, které budou učitelům i žákům volně k dispozici. Mně to připadá jako revoluční přístup, ze kterého nebudou mít radost distributoři knih a školy ušetří. Vedle progresivního Moodle přichází další platforma, která bude tištěným i elektronickým učebnicím zajímavou alternativou.

Další tři vystoupení prezentovala zkušenosti škol s pilotním průběhem. Překvapila mne výrazně převažující pozitivní stanoviska, a to i od účastníků, kterých bylo přes sedmdesát. Nejčastější připomínky se týkaly načasování, technických podmínek (IT ve školách) a z pohledu gymnázia jednoduchosti úloh. Jinak byl projekt vítán a opět mám pocit, že v určitých kruzích z něj nebudou mít radost. Mám na mysli komerční výrobce různých testů.

Objektivní měření vyžaduje sběr dat, která lze statisticky zpracovat (tvrdé metriky), a dále auditivně vyhodnocovat (měkké metriky). Je zřejmé, že bez výsledků testů by nebylo s čím dále pracovat, proto testování vítám. Objevuje se také hodně polemický názor, že školy začnou žáky připravovat hlavně na testy, což bude určovat způsob vzdělávání. Možná to není metodicky správně, ale jednak mám pocit, že do škol vstupuje alespoň nějaký systém, a dále i příprava k testům může být přínosem. Samozřejmě musí být testy nastaveny správně formou i obsahem. Vedle nástroje Profil Škola 21 tak vzniká další aktivita, která vychází z málo propagované koncepce MŠMT Škola pro 21. století (viz www.skola21.cz). Teď už jenom zbývá si přát, aby se NIQES nestal mediální hračkou politiků a jejich honbou za laciným ziskem bodů podobně jako státní maturita.

17-06-2012

Na Timovi
Ve světě