Články
Matematika jinak
Kurikulární reforma je především vlastní invence a chuť vykročit mimo hlavní proud.
Po roce jsme opět zorganizovali Pedagogický den v Karlovarském kraji. Ten letošní již pod číslem 11, přičemž šlo celkově o čtrnácté celokrajské setkání učitelů. Tentokrát pod názvem Matematika jinak.
I přes skutečnost, že na podobných akcích je velmi cenné neformální setkávání lidí z různých koutů kraje, náš požadavek je, aby podobné akce měly i edukativní přidanou hodnotu. A tak kromě skvělé přednášky na téma Dynamická geometrie v podání Antonína Jančaříka (UK Praha) proběhly i semináře pro učitele mateřských, základních a středních škol. Z pohledu matikáře jsem spokojen více než velmi. Bohatá účast, zajímavá témata a poděkování účastníků jsou pro nás velkou odměnou.
Vzhledem k tomu, že si o obsahu i zaměření podobných akcí rozhodujeme sami a zároveň se snažíme reagovat na potřeby škol, má pro nás každé takové setkání velký význam. Takže kromě výše uvedené přednášky proběhly semináře a dílny na téma Práce s číslem, Aritmetika očima žáka a Využití neškolských strategií pro řešení úloh v matematice. Díky patří především A. Jančaříkovi a jeho kolegyním z katedry matematiky M. Kaslové a J. Novotné, které byly rovněž skvělé.
Vracím se zpět k dynamické geometrii a GeoGebře. Začínám učit kvadratické funkce a pohled na rozpohybované paraboly je nádherný. Různé proměny kvadratického a absolutního členu jsou už docela provařené a výsledky se dají odhadnout. Ale parametr u lineárního členu vytváří ty správné otázky. A tak se mně i studentům před očima postupně vytvářejí modely křivek, na kterých se pokouším demonstrovat, jakým obrazem dění okolo nás vlastně parabola je. Ano, to mne baví.
09-10-2016