Články
Chromebook - kdy ano, kdy ne?
Dvě úrovně zapojení technologií do výuky.
Občas se pouštím do diskuse ohledně smysluplnosti Chromebooků ve škole, přesněji pro vzdělávání. Jejich nasazení do života školy by mělo vycházet ze stejných nároků jako u jakékoli jiné technologie, což znamená mít jasno o cíli, schopnostech cílové skupiny a minimálně střednědobém plánu o zařazování do výuky. A teprve poté hledat, co nám vyhovuje.
Každá činnost má svá specifika a vyžaduje nějaké odlišnosti. Zkusme ale moderní technologie vnímat ve dvou hodně zjednodušených úrovních s jasnou hierarchií. Tou první je zpracování dat a je úplně jedno, o jakou oblast jde. Když to shrnu z pohledu školy, tak bych sem zařadil vyhledávání, práci v office programech, úpravy fotografií, publikování na webu a jednodušší algoritmizaci a základy programování.
Další úroveň je o tvůrčí činnosti, která i díky vyšším nárokům a odlišnosti vzdělávacích oborů může vyžadovat specifické a proprietární technologie velmi často závislé na určitém operačním systému. Zde bych o Chromeboocích neuvažoval, ani propojenost Chrome OS a Androidu včetně Google Play není dostatečným řešením.
Tak ano, nebo ne?
Zpátky k první úrovni. Pokud škola využívá služby Googlu v širším kontextu od Gmailu až po Classroom, Chromebooky jsou jednoznačně vhodné. A to i přes fakt, že systém Chrome OS nemusí být jediný možný, protože jej lze z velké části nahradit prohlížečem v jiném operačním systému. Tablet je samozřejmě také použitelný, ale velkou roli zde hraje zásadní rozdíl, což je hardwarová klávesnice. Podle mne jsou webové aplikace vhodnější pro výuku právě kvůli menší závislosti na operačním systému a Chromebook tomu logicky odpovídá.
Zajímavý je vývoj cen. Před dvěma lety se daly Chromebooky pořídit za skvělé ceny okolo šesti až osmi tisíc korun. Já si před třemi roky pořídil přístroj za 9 tisíc a patřil k tomu nejzajímavějšímu na trhu. Dnes se pohybují v potřebných nárocích pro víceuživatelské prostředí a mobilní práci v cenách okolo 10 tisíc a výše. Tím se dostávají na úroveň repasovaných výkonějších přístrojů s Windows.
Volba je složitější a je třeba zvážit další parametry. Údržbu, softwarovou ochranu, formu ukládání dat, (ne)využívání cloudu, hellip; Jestliže škola používá MS Office 365, asi bych jim Chromebooky nedoporučil, protože je zde malý prostor pro offline využití. Pokud ale sází na open source, resp. na cokoli jiného než produkty Microsoftu, nebo pracují přímo v prostředí Google, Chromebooky jsou dobrá volba. Nevím, jestli nejlepší, ale dobrá.
Pohled kantora? Prakticky jedinou brzdou v používání Chromebooku ve škole jsou pro mne dnes Bakaláři v lokální síti. Ve škole je dostatečná bezdrátová konektivita a já mám stejně většinu výukových materiálů mimo pracovní notebook v Moodlu nebo Classroomu. Stěžejní je pro mne tabulkový kalkulátor a Geogebra, popř. několik aplikací dostupných i v Google Play. Nebo již zmiňované webové aplikace.
02-02-2020