it´s too late to be late again

Články



Moodle ve škole (1)


Nový vzdělávací server Gymnázia Sokolov

E-learningové prostředí pod názvem Vzdělávací server Gymnázia Sokolov bylo vytvořeno na platformě LMS (Learning Management System) a CMS (Course Management System) pomocí aplikace Moodle.
V rámci řešení projektu SIPVZ vznikla nabídka deseti kurzů z fyziky pro nižší stupeň gymnázia. Jednotlivé části tvoří souhrnný celek, který je systematicky rozdělen podle témat. Ročníkové členění zde není, předpokládá se využívání napříč studiem podle individuálních potřeb žáků.
Během několika měsíců, ve kterých kurzy vznikaly, byly zároveň některé z nich testovány jako doplněk výuky. V obecném pojetí funguje systém na principu blended learning, to znamená, že je doplňkovou alternativou, podobně jako například školní knihovna. Cílem není náhrada přímé výuky, ale pomoc studentům v případě dlouhodobých absencí, potřeby konzultace nebo přípravy na vyučování a opakování.
Vzhledem k tomu, že cílovou skupinu tvoří studenti mladší 15 let, velkou roli zde hraje zpětná vazba. Proto se k použití přistupovalo velmi opatrně. Většina studijních materiálů, úkolů a forem komunikace byla se žáky předem konzultována a vysvětlována tak, aby se v systému naučili pracovat a viděli v něm především pomoc. Jejich reakce je hodně závislá na učiteli, zda se této oblasti věnuje dostatečně s cílem děti motivovat, nebo jestli pouze okrajově upozorní na nové možnosti. Výsledky ankety po použití jednoho kurzu průběžně s výukou ve škole ukázaly, že podpora vzdělávání pomocí počítačových sítí svůj význam má.
Základním předpokladem pro používání LMS je přístup na Internet. Výrazná většina našich studentů tento problém nemá, přesto se v každé třídě najde několik lidí, kteří tuto možnost doma zatím postrádají. Ve škole je ale k dispozici studovna jako součást knihovny, která žákům slouží právě k tomu, aby mohli možnosti Internetu využívat pro vzdělávání.
LMS systém Moodle je šířen jako Open Source. My jsme využili verzi 1.6, která je dostatečně vyspělá pro dosavadní potřeby školy. Systém je uzavřený zejména z důvodu bezpečnosti, studium je umožněno pouze registrovaným žákům. Po počáteční euforii celkem slušný zájem studentů o nové studijní možnosti stále přetrvává, velmi důležitý bude přístup učitelů. Souběžně se vznikem e-learningového prostředí probíhalo vzdělávání pedagogů školy v rámci studia SIPVZ – Využití počítačových sítí ve výuce (e-learning) tak, aby zde vznikala přímá vazba. Je možné očekávat, že se dosavadní nabídka postupně rozšíří i na jiné vzdělávací oblasti. Také se předpokládá možnost použití systému pro přípravu SOČ nebo skupinovou práci studentů nezávisle na místě bydliště.

07-01-2007

Na Timovi
Ve světě