Články
Výuka na dálku
Pro žáky je současný stav komplikovanější než pro učitele.
Stačilo několik dnů, abych si ujasnil, jak to bude vypadat v dalších týdnech. Předpokládám, že své žáky možná už do června neuvidím, a pokud ano, tak ne na moc dlouho. A tak jsem jim i sobě pro jistotu připravil plán a harmonogram po zbytek školního roku. Po následném přečtení jsem se docela uklidnil. To se v pohodě zvládne. Je zde ovšem několik bodů k zamyšlení.
Učit s využitím e-learningových systémů snad umím, sám to lektoruji. LMS Moodle jsem postupně vyměnil za Google Classroom pod školním účtem, což mi stačí. Důležitý je organizovaný systém, musím vědět nejen co a jak, ale hlavně proč. Zkrátka zachovat co nejjednodušší projektový přístup.
Plán výuky není moc pestrý, ale jednotná forma je v současné situaci důležitější.
Jsou zde nějaká rizika?
Jako učitel fungující ve třídě zapojuji blended learning, takže kurzy jsou doprovodné programy k přímé výuce, nikoli k dlouhodobému samostudiu. Musím také počítat s tím, že zdaleka ne všechno pochopí z ukázkových příkladů. Matematika se musí prožít a oni jsou zvyklí, že mám potřebu pořád něco vysvětlovat z různých stran. Konečně aspoň prověřuji Hangouts Meet skupinově. Jeden žák to nazval ehodina.
Být žákem není jednoduché. My jsme zvyklí na svoje materiály a máme je zažité. Různost forem, které kantoři používají, se ale může stát nečekanou komplikací. Skákat od vypracování úkolů k vyplňování online testů, od čtení textů v učebnicích a naskenovaných materiálech k prohlížení prezentací nebo studiu zdrojů na Internetu … Rozvrh pravidelných hodin a přestávek musí zákonitě chybět. Je na nich, jak si vlastní výuku zorganizují.
Učitelé, kteří využili příležitost a díky nové situaci se snaží pracovat s novými postupy, si zaslouží respekt. Zvládnout během několika dnů metodiku výuky v online prostředí není snadné, vyžaduje to didaktické promyšlení a plánování. Což není emailové rozesílání úkolů, ale systémová výuka od výkladu, přes konzultace až po ověřování a zpětnou vazbu. A také jedna věc je naučit něco sebe a druhá aplikovat to na jiné.
Mám jasno, nesmím toho chtít moc, důležitější je zachovat rozumnou míru pravidelnosti.
21-03-2020