Články
Dostal jsem robota
Nevážný pohled do blízké reality.
Koukám na úvazek pro příští rok, kde na mne čeká překvapení. Budu učit informatiku. Prý novou, protože probíhá nějaká revize něčeho, co mne dosud míjelo. No budiž, říkám si. Vždyť učím v regionu, kde kdokoli může učit cokoli. S tím se poperu, na počítači pracuji denně. Jenže netuším, co se na mě chystá. Začínám se dostávat do reality poté, když dostanu podivnou krabičku, na které je napsáno micro:bit. A druhou obsahující zvláštní oranžové vozítko pojmenované Edison.
"Budeš učit programování." "Ale já nejsem informatik a nikdy jsem to neučil. Ani programovat neumím." "Tak v tom případě si najdi nějaký kurz a začni studovat. Nejsou lidi a ty to zvládneš."
Protože mám rád přírodu, učil jsem kdysi pěstitelské práce. O tento skvělý předmět jsem ale brzy přišel, neboť jsme zryli zahradu nesprávným způsobem a zástupce neměl kam zasadit mrkev. Představa, že bych pokračoval, byla tak děsivá, že rýč vyfasoval školník coby zodpovědnější zahradník.
A teď tedy budu informatik. Rozbaluji první krabičku, z ní na mne vykukuje podivná destička, kterou obracím nechápavě v ruce. Co s ní budu dělat? No nic, začnu se pídit po nějakém manuálu a hlavně po tom, co mám vlastně učit. A přichází další pecka: "Je nový Rámcový vzdělávací program, takže si podle něj sestav ŠVP." Cože? Mám tvořit vzdělávací program pro výuku něčeho, čemu nerozumím?
Potom si ale říkám, že v našem školství jde všechno. Není problém, který by neměl řešení. Na Internetu nacházím mnoho materiálů k tomu podivnému micro:bitu a ještě podivnějšímu robotu, který mi vlastně nepřipomíná vůbec nic. Snažím se vybavit si Stopařova průvodce po galaxii, jestli tam o něm nemluvili. Opisuji, co z webu opsat lze. A hle, vzdělávací program je na světě.
Předkládám ho ke schválení a s hrůzou očekávám, že mi ten blábol hodí na hlavu. Ale kdepak. Jsem pochválen za skvělé zpracování. Mne to utvrzuje v jednom, že tomu vlastně rozumíme všichni stejně. Díky známému rčení, že čím více se průšvih plošně šíří, tím více se z něj stává normální stav, se uklidňuji. Naštěstí máme flexibilní a tvořivé žáky, při troše štěstí se od nich programovat naučím.
04-06-2023