it´s too late to be late again

Články



Videokurzy ve vzdělávání


Jak systematizovat výuku pomocí alternativních zdrojů.

Mám za sebou desítky výukových videí z matematiky. Dokonce jsem hodně z nich, vzniklých v době zavřených škol, natočil znovu. Jednak jsem v té době neměl iPad, na kterém by fungoval pencil, jednak jsem se od té doby v natáčení hodně zlepšil. A navíc se stále víc snažím opírat svoji výuku o Geogebru, což je z videí zřetelné. Lepší technologická podpora pro modelování v matematice ani není.

Dal jsem jich docela dost na YouTube, jsou volně přístupná (viz ukázka v odkazu pod článkem). Od svých studentů vím, že je využívají, což mi samozřejmě dělá radost. Nemají ale žádné uspořádání, proto je vhodné jim dát nějaký systém. A nejjednodušší je Google učebna.

Konstrukce tečnového čtyřúhelníku

Především bychom si měli ujasnit, k čemu vlastně chceme Google učebnu (classroom) používat. Pokud jenom jako úložiště souborů včetně možnosti stahování, stačí Google disk a sdílení. Jestli půjde o systém, který lineárně vede studenty jako určitá forma nápovědy, lze již Učebnu použít docela dobře.

Vyšší forma je ve vytvoření asynchronního kurzu. V jednodušším použití asi stačí do jednotlivých kapitol připravit studijní materiály včetně videa a úkolů, které umožní studentům jednak si zopakovat teorii a zároveň si vše protrénovat při řešení. Tento hybridní typ používám pro vlastní výuku nejčastěji, protože jde o alternativní podporu mé prezenční výuky. Hodně to pomáhá studentům s absencí.

Asi nejvyšší způsob zapojení elearningu do vzdělávání je tvorba plnohodnotného kurzu včetně termínů, hodnocení a zpětné vazby. Kurz může být i netutorovaný, neboť obsahuje všechno potřebné včetně technické i obsahové podpory. K podobným mám nakročeno v DVPP, kde sice nevyužívám všechny možnosti Google učebny, ale kurzy sestavuji jako netutorované včetně zpětné vazby.

Já používám pouze videokurzy. Natáčím je tak, že se snažím všechno vysvětlovat co nejvíce podobně jako při své prezenční výuce. Stává se mi běžně, že se studenti po hodině ptají, jestli najdou v Google učebně video k tématu. Beru to s velkým uznáním k jejich přístupu. Chápu, že ne vždy se moje snaha setká v hodině s jejich schopností vše pobírat. Samozřejmě vinou kohokoliv z nás. Pokud mají studenti potřebu si téma zopakovat nebo procvičit, je to nejlepší cesta k seberozvoji.
>>>>>

09-03-2025

Na Timovi
Ve světě