Články
Polemika
Fungující systém? Pryč s ním!
Naše školství se nenápadně ubírá směrem k nesamostatnosti. Příčin je asi hodně, já vnímám jako zásadní dvě. Jednak inkluze, u níž jde o logický a pochopitelný výstup. Což není kritika, ale konstatování reality. A dále slabá diferenciace, neboť ta budí dojem nespravedlnosti. Přitom v ní je smysluplnost společného vzdělávání s důrazem na individuální podporu. Neměli bychom se nikdy smířit s pasivitou. Protože ona a motivace k sebevzdělávání jdou proti sobě.
Společnost, která není schopna povýšit vzdělání nad své politické hrátky, si nezaslouží schopné lidi. Je zde riziko, že se vytratí schopnost vlastního úsudku a kritického náhledu. Až nám jednou dojde, že umělá inteligence bude pomáhat především těm, kdo budou svému oboru rozumět, možná to už bude jedno.
Opět se rozjíždí tendenční tažení proti víceletým gymnáziím. Paradox je, že k jejich zachování přispívá velkým dílem právě inkluze. Což pravděpodobně neuznají odpůrci, nicméně realita je vypovídající. I přes tuto skutečnost ale platí, že každý systém se dá ještě více rozvrtat, v tom jsme bohužel neúnavní. Zpochybňování přidané hodnoty u víceletých gymplů je velmi laciné a ve vhodnou chvíli i vděčné téma.
A co zmíněná inkluze? Schopný systém opravdu může mnoha dětem pomoci. Pokud se z toho ovšem nedělá sociální inženýrství, neboť umístění dětí s široce rozptýleným nadáním do jedné třídy ještě není inkluzivní vzdělávání. Vynaložené náklady navíc nebudou nikdy prvoplánově vidět, s tím se musí dlouhodobě počítat. Právě proto by zrušení víceletých gymplů nepomohlo nikomu. To si velká část veřejnosti uvědomuje. Vidíme to i u přijímaček.
20-04-2025